torsdag den 21. april 2016

Monstermaskiner

Megakran

Sammenlign kranens størrelse med
den røde kassevogn foran.
Jeg er ofte på Grønlands-havnen i Aalborg - og sommetider har jeg spekuleret på, at vejnettet i havnen forekommer lettere over-dimensioneret i forhold til trafikmængden på det lukkede område.

Men i går fik jeg forklaringen, da jeg mødte denne megakran. For vejene bruges af Aalborg Havn, når man flytter kraner rundt i området - og det kræver som bekendt sin vej. Det var ret imponerende at se. Prøv at sammenlign kranen med den røde kassevogn, der kører foran. Bilen kan jo være i grabben. Den er godtnok stor, ja, den er, kranen...

Imponerende...
Bemærk også den fine spindeltrappe, der går op til toppen.

Og nu vi er i gang, så læg også mærke til den gamle jernbanevogn til højre. Det er læskuret til et trinbræt på den genåbnede jernbane til Østhavnen. Aalborg Havn har store planer om at kombinere skibsfragt med tog - og forventer inden årets udgang at modtage godstog flere gange om ugen.

Der er dog ikke planer om passagertrafik, men jeg går ud fra, at trinbrættet skal bruges af Limfjordsbanen - den lokale veteranbane, som planlægger ture til Østhavnen i fremtiden.

Ingen kommentarer: