lørdag den 30. oktober 2010

Nu fa-a-almer skoven...















Så er efteråret over os.
Men når det tager sig så smukt ud, som det var tilfældet fredag i Oksholm-skoven, er denne kedelige, men uomstridelige kendsgerning da til at leve med.
Men med efteråret kommer også vintertiden - og vi skal stille urene tilbage ligesom havemøblerne.
Denne fiflen med tiden er noget pjat, som kun giver besvær. Sommertiden blev i sin tid indført under krigen - og genindført under oliekriserne i 70'erne - fordi det angiveligt betyder et lavere energiforbrug om sommeren. Besparelsen opnås ved, at lyset om aftenen varer så længe, at det ikke skulle være nødvendigt at bruge så meget elektrisk lys. Det er sikkert rigtigt nok - men jeg har svært ved at se, at der er nogen gevinst ved at stille uret tilbage om efteråret.
Derfor synes jeg, at vi lige så godt - en gang for alle - burde stille uret en time frem - og så lade det blive der. Så slipper vi for dette halvårlige idioti. Hvorfor det ikke sker, ved jeg ikke, men jeg gætter på, at det er det sædvanlige, når politikere skal træffe beslutninger. Man laver et kompromis - og konstruerer noget, der hverken er fugl eller fisk. Det er simpelthen komplet umuligt for folk, der tænker politisk, at lave noget som helst rigtigt. Og eftersom vintertiden fra at være et nationalt anliggende nu er institutionaliseret i EU-systemet, kan vi være sikker på, at det aldrig bliver lavet om.
Det skal nu ikke få mig til at synke hen i vinterdepressioner, for tilværelsen har jo også meget at byde på om efteråret og vinteren. Den falmende skov er blot en af tingene.

Jesper

Ingen kommentarer: