mandag den 18. oktober 2010

Telefon-centralen

Da vi i sin tid flyttede ind i det lille hus på Øland, lod jeg mig overtale af en sælger fra TDC til at gå over til bredbånds-telefoni, fordi det angiveligt skulle være meget billigere end god gammeldags telefoni gennem en kobbertråd. Den hurtigttalende unge mand glemte imidlertid lige at nævne, at det betyder, at man kun kan tilslutte en telefon til væggen - i modsætning til almindelig gammeldags telefoni, hvor man kan tilslutte et ubegrænset antal telefoner.
Nu havde vi imidlertid et antal trådløse telefoner, så skaden var til at overse - men det betød, at jeg måtte sende mine gode, gamle telefoner på pension.
Jeg har imidlertid ikke nænnet at skille mig af med dem, så nu har jeg oprettet et helt lille telefon-museum - en telefon-central på den lange gang oppe på loftet. Her kan man blandt andet se to eksemplarer af noget af det smukkeste, der nogensinde er præsteret inden for dansk design. Det er Jacob Jensens navnkundige 76E-telefon, som i halvfjerserne blev udviklet af Kirk-fabrikkerne i Horsens som standard-telefon for Jysk Telefon. Min første telefon fra 1983 - den hvide til venstre - er stadig den dag i dag fuldt funktionsdygtig, og som det ses, holder designet også stadig vand. Noget af det smarteste ved telefonen var, at man kunne få den i et utal af farver, som det ses til højre med den gule model.
I midten har vi en Beocom 2000, som var den første telefon fra Bang & Olufsen. Den var standard-model hos Tele Greenland, da jeg i sin tid flyttede til Grønland. Designet er umiskendeligt Bang og Olufsen. Knap så smukt som 76E og bestemt ikke uden problemer. Blandt andet er røret meget let og har en tendens til at ryge af holderen ved et uheld, men på den anden side satte netop denne telefon - typisk for Bang og Olufsen - nye standarder for lydkvaliteten i telefoner, og på den måde har den jo haft sin mission. Derfor har den selvfølgelig også sin plads i min lille telefon-central på loftet.

Ha' det
Jesper

1 kommentar:

Per Gissel sagde ...

Hej Jesper,
I min italienske fortid besøgte jeg adskillige fabrikker, som producerede "lampadari" (lamper). Det blev til en betragtelig omsætning på agent-niveau. Rygterne gik, og jeg blev kontaktet af en telefonproducent i Norditalien .. der måtte være basis for eksport til Danimarca .. men nej. Det var jo dengang Jysk Telefon sad på monopolet i DK. Et af katalogerne havde en model, som 98% lignede Georg Jensens telefon .. men den italienske var flere år før GJ. En dansk designer kunne jo være inspireret af det italienske design, som dengang - sammen med Frankrig - delte førstepladserne.
Verner Panton har garanteret også været i Norditalien. Mange af hans lamper er et tyvstjålet design fra Lombardia og Veneto. På en messe i det gamle Bella Center havde jeg besøg af VP, og han fik efterfølgende en del italienske kataloger tilsendt .. så måske det er min "skyld".

Just for your information.
/Per Gissel