mandag den 2. juni 2008

Millioner af fugle

Søndag drog svenske Anders, norske Ole Kristian og undertegnede ud på bådfart med O’Brien Tours og det gode skib Whale Watcher. Det primære mål for turen var et fuglefjeld nogle sømil sydøst for St. Johns, men derudover skulle der være gode chancer for at se både hvaler og isfjelde.
Hvaler så vi ikke noget til i regndisen, men øen med fuglefjeldet gav fuld valuta for billetten. Øen var hjemsted for cirka en million lunder eller søpapegøjer, som vi ynder at kalde dem i Danmark. Desuden var der masser af rider, lomvier, alke og tejster. Endelig så vi de sædvanlige stormmåger, sølvmåger og svartbager.
I Grønland betegnes polarlomvien normalt som alk, men det var sjovt at se her, at der også var rigtige alke. De kendes blandt andet på næbbet, og så er de sorte fjer om muligt endnu sortere end de sorte fjer på lomvien.
Jeg er stærkt begejstret for det øverste billede, som er et godt eksempel på, at selv en blind søpapegøje kan finde en guldfisk. Det er egentlig et rigtig snapshot taget med mit lommekamera, men sjældent har jeg da set så intense farver. Det er lige før, at jeg bliver overmodig og påstår, at det nærmer sig kunst.
På vejen herover sad jeg i flyet ved siden af en mand, der sagde, at jeg bare skulle glæde mig til at komme til St. Johns, for her kan man se isbjerge.
Med næsten 15 års grønlandserfaring er jeg måske ikke den helt rigtige at sige det til, men vi så da en del mindre isfjelde på turen, og der blev da også lejlighed til at smage den lokale rom - Screech - med ægte isbjerg i glasset. Rommen var god, og af en eller anden grund fik den mig til at tale fransk. Det sker ellers yderst sjældent, men vi er jo i nærheden af Quebec, hvor de er mere franske end franskmændene.
Sejlturen var en rigtig god tur på en stille søndag eftermiddag.
Mødet fortsatte i dag mandag. Dagsordenen er lang og for så vidt ikke specielt ophidsende, men der er en del nationale og kommercielle interesser på spil, så debatten er alligevel temmelig intensiv. I aften er der reception.

Ha’ det
Jesper


Ingen kommentarer: