torsdag den 27. marts 2008

De lyse nætter
















Selv om det kun er en uge siden, at det var jævndøgn, så er de lyse nætter over os her på Tromsø-kanten. Faktisk begyndte de lyse nætter natten til torsdag. Det samme sker i Nuuk den 10. april og i Aalborg den 1. maj.
Det er selvfølgelig vores beliggenhed langt mod nord, der gør forskellen. De lyse nætter defineres af astronomerne som nætter, hvor solen ikke kommer mere end 18 grader under horisonten, og eftersom vi har mere end to måneders midnatssol, vil den tilstand indtræde hurtigere her end længere mod syd - som Nuuk og Aalborg.
Nu er det ikke, fordi natten til i dag var så frygtelig meget lysere end de foregående, men at vi er inde i perioden ses tydeligt i timen efter solnedgang. Billedet her på siden er taget i går aftes, og minder tydeligt om himlen i Skagen ved Sct. Hans tid. Eller om himlen i Nuuk i slutningen af april for den sags skyld.
Flot er det under alle omstændigheder, også selv om vi stadig har temmelig meget frost og længes efter at se vintergække-spirerne. Men for at komme i gang med foråret, såede jeg i weekenden agurker og tomater. Det passer nok til, at spirerne skal plantes ud om en to - tre uger - og så skal vi, hvis det går ligesom i Nuuk, kunne høste de første agurker i vindueskarmen i midten af maj. Og til den tid - ja, der har vi midnatssol.
Ellers er jeg kommet godt i gang efter påsken. Jeg brugte tirsdagen til at rydde op i min mailbox. Jeg slettede 575 mails - så nu er der kun 700 tilbage.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: