lørdag den 23. februar 2008

Skaller på paller

Fredag eftermiddag faldt der brænde ned i Straumsbukta. Vi havde været ude at køre en lille tur på min afspadserings-fredag. Da vi kom hjem, holdt Leif-Inge halvvejs inde i garagen med traktoren og var i gang med at læsse en palle brænde af. Han er jo en hensynsfuld mand, så han kørte ikke helt ind med pallen på grund af tøjet på tørresnoren.
Nu var der bare lige det, at vi havde bestilt to paller med skaller fra hans fritidssavværk, så på rekordtid fik vi tømt den første palle, så der kunne blive plads til den anden. Det tog mindre end en halv time, men jeg vil nu også godt vædde på, at det kommer til at tage længere tid med den anden palle. Nu er den bjærget i tørvejr, så det ender såmænd nok med, at den slet ikke bliver stablet, inden den ryger i ovnen.
Vi bruger ovnen meget her i vintertiden. Strømmen er i øjeblikket helt oppe på 39 øre, så de billige skaller er et godt supplement til el-radiatorerne. Og så er det forresten hyggeligt med ild i ovnen - sådan lidt ligesom at være på spejdertur hver dag. Da jeg er den første, der står op, hører det med at tænde op med til morgenritualet på linje med at brygge kaffe og børste tænder.
I øjeblikket lysner det ved syvtiden, og jeg har fundet ud af, at den lokale havørn altid kommer forbi ved den tid. Det er desværre for mørkt at tage billeder af den, mens den patruljerer langs stranden for lige at tjekke, om der er skyllet en rigtig godbid op i løbet af natten.
Jo, livet på landet er herligt!

Ha' det
Jesper

P.s.: Hvis du ikke ved, hvad en skalle er, så kan jeg afsløre, at det er affaldstræ, når man producerer brædder og bjælker. Det er det runde stykke med barken, som sidder yderst, og fordi overfladen er rund som oftest er overflødigt. Pudsigt nok findes ordet i denne betydning ikke i alletiders ordbog - Ordbog over det Danske Sprog. Jeg har brugt ordet siden min drengetid, og jeg kender ikke andre!

Ingen kommentarer: