søndag den 10. februar 2008

Dagens ord (V)

Da jeg gik gennem sikkerhedskontrollen i Gardermoen i eftermiddags, begyndte klokkerne at ringe. Mere eller mindre ren rutine, da mine sko åbenbart indeholder et eller andet af jern, som irriterer den slags maskiner.
En venlig jente bad mig da også tage skoene af, og det er her, den sprogligt løber af sporet, da hun herefter bad løfte poterne, så hun kunne undersøge disse nærmere. Jeg gjorde gældende, at poter sidder på dyr, og at denne legemsdel på mennesker hedder fødder. Jeg er ikke sikker på, hun helt forstod pointen, men hun var da ellers venlig nok, da hun antydede, at jeg muligvis ikke var helt ædru. Men meningen var klar nok - det var ikke stedet for filologiske diskussioner.
Vi kan altså slå fast, at Nordmænd går rundt på poter i stedet for fødder. Jeg kan lige høre det for mig, når de Ole Nordmand fastslår: Jeg har fuldstændig pote på situationen.
I sandhedens interesse bør det lige nævnes, at jeg var 100% ædru, og at det var skoene, der udløste alarmen.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: