fredag den 21. juni 2024

Pilluaritsi

Grønlands nationaldag

Foto: Kristiane Andersen
21. juni er den grønlandske nationaldag - og det skal naturligvis fejres. Så efter at jeg havde hejst erfalasorput her på Nørremarksvej, gik turen til Aalborg og Det Grønlandske Hus, hvor dagen altid bliver fejret med en sammenkomst om morgenen.

Det er så en god lejlighed til at få luftet en af mine grønlandske festanorakker. I dag valgte jeg den grå høranorak, som min søster syede til mig for nogle år siden.

Selv om nationaldagen er en festlig og ikke mindst hyggelig dag, som jeg gerne deltager i, var det arbejde. På grund af tidsforskellen til Grønland er festens begyndelse i Aalborg en mulighed for at hjælpe kollegerne i Grønland, så den første artikel om nationaldagen kan være klar på Sermitsiaq.AG, når Grønland vågner op til festdagen, der for resten også er en fridag i Grønland.

Så allerede kl. 10 gik turen hjemover for at skrive - og klæde om. Jeg ville gerne have været tilbage til Aalborg og festlighederne, men jobbet som lokalreporter i Jammerbugt krævede en tur til Grønnestrand, hvor der var folkefest, fordi det er 200 år siden, at Frederik VI besøgte stedet.

Dengang udtalte kongen: - Dette øde sted er den skønneste plet i mit rige!

Det er man meget stolt af på de kanter, så det skulle fejres. Det er tilsyneladende helt glemt, at Frederik VI også var enevældskonge med et noget anstrengt forhold til trykkefriheden og ofte tillægges et helt andet citat: - Vi alene vide.

Sådan er der jo så meget...

Det har været en lang dag. Jeg nåede lige at få erfalasorput ned fra flagstangen, inden det begyndte at regne. Nu håber jeg på tørvejr i weekenden, så jeg kan få ordnet de sidste ting i haven, inden turen går til Grønland på tirsdag.

Ingen kommentarer: