onsdag den 31. januar 2024

Pindebrænde

Vinterprojekt

Et af juleferiens planlagte projekter var oprydning i brændeskuret. Af forskellige grunde blev det ikke til noget, men de sidste par uger har jeg kløvet en del brænde og stablet det, så nu begynder det at ligne en tegning.

Jeg sprang over, hvor gærdet er lavest og lånte naboens brændekløver. Dybest set kan jeg godt lide arbejdet ved huggeblokken, men efter at vi fældede et par træer i julen, blev den opgave altså alt for uoverskuelig, så der måtte motorkraft til.

Jeg har ikke brugt vildt meget naturbrænde de seneste par år. Da alle på Øland fik varmepumper i slutningen af 2021, samlede jeg en masse engangspaller, som varmepumperne blev leveret på. Det var der god økonomi i. Jeg fyrede med dem hele sidste vinter, da elpriserne var allerhøjest, men de sidste rester er først røget i ovnen for nylig.

Så nu har jeg brug for naturtræ igen. Derfor har jeg delt brændestablen i to. Den venstre del med gammelt tørret træ, som er klar til brug - og så den højre del med helt frisk træ, som først er brændemodent om et års tid eller to.

Kald det bare rettidig omhu. Det gør jeg selv.

Ingen kommentarer: