tirsdag den 9. januar 2024

Mit liv som hoffotograf

Fra arkivet

Kongehuset er på alle forsider i øjeblikket - ganske naturligt omstændighederne taget i betragtning - og jeg vil da heller ikke stå tilbage her på bloggen.

Jeg har været så heldig at deltage i en del arrangementer, hvor de tre hovedpersoner - Dronning Margrethe, Kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary - har været til stede. Jeg dykkede ned i arkivet og fandt de tre fotos, som jeg holder mest af.

Billedet af Dronning Margrethe stammer fra Jægerkorpsets 50-års jubilæum i 2011. Her blev Dronningen modtaget af blandt andre chefen for Jægerkorpset med rød baret og den daværende amerikanske militærattache i Danmark. Jeg er altså ret vild med de to servile officerer, der er ved at falde over hinanden i deres iver efter at passe på regenten.

Kronprins Frederik har jeg fanget til en arktisk konference i Udenrigsministeriet i 2017, hvor han sidder mellem daværende naalakkersuisoq og nu afdøde Suka F. Frederiksen og daværende udenrigsminister Anders Samuelsen. Her ser vi Kronprins Frederik ganske afslappet. Jeg er ret sikker på, at det er en stil, som alle danskere holder af - og jeg håber, at han vil fortsætte ad den vej, når han bliver konge.

Billedet med Kronprinsesse Mary er fra 2004 og stammer fra en reception på rådhuset i Nuuk, hvor kronprinsparret takkede kommunen for bryllupsgaven, der var Marys flotte grønlandske nationaldragt. Her faldt jeg også for Kronprinsessens afslappede stil, hvor hun på trods af taler og ståhej gav sig tid til at undersøge det isbjørneskind, som ligger på gulvet i kommunalbestyrelsens mødesal.

Ingen kommentarer: