lørdag den 30. december 2023

Endnu en gang: Færdigt arbejde

Den uendelige historie

Endnu en gang er jeg blevet færdig med et projekt, der som sædvanligt voksede og blev mere bøvlet, end jeg i min lallende optimisme havde forudset.

Det begyndte for godt et års tid siden under energikrisen og de tårnhøje el.priser. Jeg havde en dør mellem spisestuen og entreen. Hvis jeg kunne lukke døren, kunne jeg sikkert spare på varmen. Men døren manglede dørhåndtag - og så var døren for resten aldrig blevet malet, da vi købte huset i 2009.

Men sidste år var der bare ikke tid til at gøre noget seriøst ved sagen, for dengang var jeg i gang med den store renovering af bryggerset.

I år var der så tid i juleferien, så jeg kiggede lidt på sagerne. Og det stod hurtigt klart, at hvis jeg malede døren, skulle der nu nok også males i entreen. Og når der nu skulle males, skulle belysningen også sættes i stand - og så videre.

Så allerede sidste fredag gik jeg i gang. Men ingenting er nemt, så jeg lagde ud i fin stil med at flække en dørkarm, da jeg skulle tage hattehylden ned. Anden juledag løb jeg tør for hvid maling til træværket. Torsdag gik det op for mig, at det nyindkøbte dørgreb ikke passede til låsekassen - og i dag var den så gal med skruemaskinen, der ikke ville, som jeg lige havde planlagt.

Men her til aften kom jeg i mål - og kan endnu en gang sige færdigt arbejde. Det ser smaddergodt ud - og jeg har også været ret omhyggelig, hvad der ellers ikke er min stærke side. Så messingkrogene på hattehylden, der angiveligt stammer fra den gamle skole på Øland, har fået en gang brasso og skinner om kap med den sol, vi ikke ser meget til i disse dage.

Desværre er der ikke tid til at hvile på laurbærrene og fejre nytår som anstændige mennesker gør det. For fredag aften gik strømmen. En tilkaldt elektriker til nattakst fandt efter en times søgen fejlen, som er fugt i det kabel, som forbinder huset og værkstedet. Jeg har fået strømmen tilbage i huset, men fejlen skal udbedres, før der igen kommer strøm på værkstedet.

Så nu kan jeg se frem til, at den næste uges tid eller to kan gå med at grave gårdspladsen op for at komme til kablet. Den havde jeg ærligt talt ikke lige set komme. Og hundedyrt bliver det sikkert også...

Ingen kommentarer: