mandag den 25. december 2023

Tak for julegaverne

Juleaften

Juleaften tilbragte jeg i det bedste selskab, jeg kender - mig selv. Det skal man ikke have ondt af, for jeg kan faktisk godt lide at være alene. Ikke at jeg sådan har selskab-fobi, men det er nemmere at slappe af, når man kun skal tænke på sig selv - og selv kan sætte dagsordenen.

Men der er selvfølgelig en udfordring med julegaverne. Så dem havde jeg selv købt - med 100 procents garanti for at få noget, der ikke skal byttes i næste uge.

Så det blev til en trappestige og food processor. Min gamle trappestige arvede jeg efter mine forældre for snart 12 år siden - og den er både rusten og vakkelvorn, så det er ikke et sekund for tidligt med en ny.

Food processoren har jeg ikke decideret brug for. Den kan ikke noget, som jeg ikke kan lave i hånden, så det er sådan en overskudsting. Velfærdssamfundet for fuld udblæsning. Men sådan en tingest er god til at lave gulerodssalat og  coleslaw i rå mængder - og jeg forudser da også, at den kan bruges til at skære kartofler i silketynde skiver til flødekartofler. Men det kan jeg nu ellers godt finde ud af som håndarbejde.

En anden fordel ved at være alene er, at man er sikker på at vinde mandelgaven. Så den kom i hus uden kamp. En kæmpepose lakridsæg. Ikke godt for blodsukkeret og blodtrykket, men hvad dælen? Det er jo kun jul en gang om året. Og nu er posen væk, så den ikke kan gøre skade de kommende dage.


Aftensmaden stod på rigtig julemad. Jeg langtidsstegte en and - 8 timer ved 100 grader og så 20 minutter på 230 grader. Jeg spiste lårene og en masse sprød skind. Resten af anden bliver til gryderet i de kommende dage.

Det er et forholdsvis stort arbejde at lave sådan en and. Men sovsen retfærdiggør det. Lavet helt fra bunden med fond og roux - og en god sjat fløde. Så kører det bare derudaf. Med lidt rødkål til. De brune kartofler sparede jeg af hensyn til kalorierne. Jeg er jo så sundhedsbevidst.

Bagefter ris á l'alamande med amerena kirsebær. Frugt og fløde. Det er også ret sundt.

For en sjælden gangs skyld så jeg fjernsyn. F for Får på Ramasjang, der i det hele taget er min yndlingskanal. En anden favorit er den klassiske musikquiz på DR2. Men juleudgaven var en genudsendelse - og så er det slet ikke sjovt at gætte med.

Så trængte jeg til at røre mig inden sengetid. Men man skal ikke overdrive, så jeg holdt mig til en køretur til Tranum Klitplantage. Det blev til sølle fire dådyr, tre rådyr og en hare undervejs. Dyrene holdt åbenbart også juleaften...

3 kommentarer:

T Agersted sagde ...

Jeg er jo så sundhedsbevidst, min bare!

Hans Henrik Gregersen sagde ...

Fra en læser der altid nyder dine kommentarer og udgivelser, en forsinket glædelig jul og et godt nytår

Jesper Hansen sagde ...

Hej Hans Henrik. Tak og i lige måde...