søndag den 31. december 2023

Dronningen bliver forsinket

Nye tider i Grønland

Grønland skiftede i begyndelsen af november tidszone og rykkede dermed en time nærmere Danmark. Tidligere var tidsforskellen fire timer, men den er nu reduceret til tre.

Ændringen var et ønske fra erhvervslivet, der dermed fik en times længere kontortid fælles med danske virksomheder. I hverdagen betyder tidsforskellen næppe det store for den helt almindelige grønlænder – ”Benjamin og Zakæus”, der er det grønlandske svar på ”Maren i kæret”.

Men en ting står fast. Det går ud over Dronningens nytårstale, der bliver en time forsinket i Grønland. Og nytårsaften i Grønland bliver med den nye tidszone aldrig den samme, som den var en gang.

For mange er det en fast tradition at samles for at høre talen på fjernsynet, når den bliver sendt i Danmark – gerne med et lille glas, som bliver højtideligt løftet, når majestæten sender den obligatoriske hilsen til Grønland. Så retter man ryggen og glæder sig over de pæne ord. Det kommer nu til at ske kl. 15 i stedet for kl. 14.

De nye tider kommer også til at påvirke nytårsfyrværkeriet. Mange har familie og venner i Danmark – og det danske nytår bliver traditionelt fejret med et gevaldigt fyrværkeri, når rådhusklokkerne fra København ringer det nye år ind i Danmark. Hidtil er skytset fyret af klokken 20, men nu skal nytårsraketterne gemmes til kl. 21.

Det gentager sig en time senere, for der er også mange, der benytter lejligheden til at skyde det færøske nytår ind. Det sker så først klokken 22 i stedet for kl. 21, som det ellers har været en tradition i årtier.

Men på trods af de nye tider og de nye vaner ligger en ting fast. I Grønland er det først nytår kl. 24. Så skal der skydes nytår ind – for alvor. I det hele taget er man glad for fyrværkeri i Grønland – og synet af de mange raketter er et imponerende syn ikke mindst i de større byer og især i storbyen Nuuk, hvor jeg har boet i mange år.

Selv om jeg personligt ikke tør nærme mig en nytårsraket - kryster som jeg er - er nytårsaften i Nuuk et af mine kæreste minder fra de 15 år, jeg boede i Grønland – og jeg håber da, at jeg får mulighed for at opleve En grønlandsk nytårsaften mindst en gang til.

Godt nytår.

Klummen er mit bidrag til dagens udgave af Nordjyske. Jeg skrev den oprindeligt i en lidt kortere form som bagside til ugens udgave af Sermitsiaq, men har skrevet den om målrettet de danske læsere i Nordjyske-versionen.

Ingen kommentarer: