tirsdag den 25. juli 2023

Rådhuspandekager

Københavnsk specialitet

Selv om jeg ikke interesserer mig for sport, er det ikke forbigået min opmærksomhed, at en dansker har vundet et cykelløb i Frankrig.

Det er heller ikke forbigået min opmærksomhed, at cykeltossen onsdag skal modtages på rådhuset i København, hvor han skal trakteres med de berømte rådhuspandekager.

Det må forventes, at en god del af den danske befolkning vil pjække fra arbejdet for at følge begivenheden - enten in situ eller på fjernsynet, så her kommer opskriften på rådhuspandekager, der traditionelt er fyldt med abrikos og vanillecreme.

Jeg har faktisk selv prøvet at blive trakteret med rådhuspandekager. Jeg var i en årrække medlem af en meget eksklusiv forening for informationschefer i nordiske hovedstæder. I 2004 holdt vi vores årlige møde på rådhuset med Københavns kommunes daværende kommunikationschef Jan Horskjær som vært. Her blev vi selvfølgelig budt på pandekagerne og tilhørende mousserende vin. Måltidet blev indtaget på taget af rådhuset - langt over balkonen, så det var virkelig et topmøde. Langt højere end Vingegaard kommer onsdag.

Sådan laver jeg rådhuspandekager, som jeg erindrer dem.

Start med pandekagerne. 150 gram hvedemel, 3 æg, 4 dl mælk, 1 spsk sukker, lidt salt og 50 g smeltet smør røres sammen til en flydende dej. Sukkeret er nødvendigt af kosmetiske grunde, fordi det karamelliserer under stegningen og giver en fin farve. Steges på en pande med lidt smør. Sættes til afkøling.

Så skal der laves creme. Her snyder jeg og bruger pulver fra Tørsleffs eller Dr. Oetker. Det smager glimrende og virker fint i sammenhængen. Det var sikkert også det trick, københavnerne brugte i 1967, da der blev serveret 70.000 rådhuspandekager i forbindelse med Københavns 800-års fødselsdag.

Til gengæld lavede jeg selv abrikosmarmelade. En pose tørrede abrikoser koges i 1,5 dl vand og 75 g sukker i en halv time. En tur i blenderen - og så er det klar.

Pandekagerne smøres med abrikos, en stribe creme placeres i midten - og pandekagen foldes eller rulles sammen. Herpå drysses hakkede mandler og lidt appelsinskal revet med det julienne-jern, som bør findes i enhver ordentlig husholdning, som ikke vil gå ned på udstyr.

Og så er man ellers klar til at se TV-transmission fra Københavns rådhus.

P.s. Pandekagen til højre fik lidt ekstra fyld af pædagogiske grunde, så man tydeligt kan se princippet. Al den creme er næsten for meget, hvis man da ikke lige er en slikmund - som jeg er...

Ingen kommentarer: