torsdag den 13. juli 2023

Mit liv som sportsjournalist

På udebane

Intet interesserer mig mindre end sport. Jeg forstår simpelthen ikke konceptet.

Jeg kan ikke se ideen i at være hurtigst, være bedst eller hvad det ellers går ud på. For mig er det tilstrækkeligt at nå tingene og gøre dem så godt som muligt. Alt det der med at være bedst og hurtigst er spild af tid, for det er en stakket frist, før der er en eller anden, der er endnu bedre eller hurtigere. For mig er godt nok tilstrækkeligt.

Så jeg er mildest talt på udebane, når jeg skal skrive om sport, for det kan jeg ikke helt undgå, når der skal skæres hakkelse i døgnets rejsestald. Lørdag skulle jeg dække et stort jubilæumsshow på Brovst Speedwaybane, hvor der blandt andet var et par tidligere verdensmestre på programmet. Heldigvis har jeg en god baggrundskilde i miljøet, så jeg fik hurtigt lagt en plan for, hvordan opgaven skulle løses.

Larmen på et speedwaystadion er i sagens natur infernalsk. Blandt andet fordi arrangørerne åbenbart mener, at der skal spilles høj popmusik, når motorcyklerne ikke larmer. Det forstår jeg ikke rigtigt - altså det med musikken. Brovst Speedwaybane ligger langt uden for byen midt i den skønneste natur, hvor fuglene synger.

Men lidt fascinerende var det også. Som journalist havde jeg adgang til midten af banen - og jeg kunne ikke sige mig fri for at nyde larmen lidt. Surround for fuld udblæsning. Noget helt andet end hjemme i stuen foran fjernsynets surround-højttalere.

I øvrigt viste den tidligere verdensmester - det er selvfølgelig den lokale Hans Nielsen, jeg hentyder til - at være forbløffende nem at tale med, så jeg slap for at stille forkrampede sportsjournalist-spørgsmål af typen: "Kan du sætte ord på, hvad du tænker..." eller "hvor vigtig er sejren?".

Der kom to små artikler ud af lørdagens arbejde. Jeg synes selv, at jeg slap godt fra det. Især når man tænker på, at jeg ikke interesserer mig spor for sport. Artiklerne kan læses her og her.

Jeg fortsætter i øvrigt i sporet. På lørdag skal jeg dække et ringridnings-stævne i Slettestrand...

Ingen kommentarer: