fredag den 11. februar 2022

Snow Business

There is no business like snow business

Foto: Malene Christensen
Jeg kan ikke sige mig helt fri for at være lidt misundelig på vennerne i Nuuk, hvor de tirsdag og onsdag fik omkring 85 cm sne.

Foto: Grønlands Politi
Jeg elsker sne - og jo mere, jo bedre. Jeg kan også godt lide den grønlandske holdning til sne. Der er ikke katastrofestemning, selv om fly og busser er aflyst - og sneen fremmer både kreativitet og livsglæde.

Politiet benyttede lejligheden til at lufte snescooterne. Det er da ret fedt at få lov til at køre snescooter i arbejdstiden, hvad billederne også tyder på.

Foto: Dorthe Olsen
For to en halv måneder siden var Nuuk ramt af strømafbrydelser - og mange kunne ikke få adgang til arbejdspladsen, fordi låsesystemerne er elektriske. Onsdag morgen var problemet et helt andet, som man kan se på Dorthe Olsens foto af indgangen til Sermitsiaqs redaktion.

Foto: Mariia Simonsen
Det er bestemt ikke hvert år, at sneen falder så massivt som tilfældet tirsdag og onsdag. Men det sker. Jeg mindes fortsat med glæde vinteren 97/98, hvor vi fik det helt store pulver.

Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der ville ske, hvis noget tilsvarende skete i Danmark. Den smule sne, vi får her, udløser rutinemæssigt katastrofestemning, gule breaking-bjælker og blå blink. Slap dog af og nyd det, siger jeg bare. Det er s****sjovt - altså bortset fra, at det selvfølgelig også skal ryddes på et tidspunkt.

Foto: Lene Knüppel
Natten til onsdag opgav kommunen at følge med - og enhver måtte klare sig selv. Jeg synes, at det er meget sympatisk, at man tager en realistisk vurdering af situationen. Det vil forkælede danskere nok ikke finde sig i, men kommer man til Grønland må man lære at klare sig selv. Det er de ret gode til i Grønland. Retfærdigvis skal det med, at da kommunen stoppede snerydningen, sendte man snescootere ud på lufthavnsvejen og Qinngorputvejen for at tjekke, at der ikke var mennesker i de fastkørte biler i snedriverne.

De store snemængder i Nuuk-området skyldes byens beliggenhed ved Nuup Kangerlua - et kæmpestort fjordsystem på størrelse med Danmark. På grund af en aflægger af Irmingerstrømmen, som går direkte ind i fjorden, er klimaet efter grønlandske forhold ret mildt og den fugtige luft kan generere voldsomme mængder af sne, når vinden er i den rigtige retning.
Foto: Grønlands Politi

Ingen kommentarer: