torsdag den 10. februar 2022

Mary og isbjørnen

Lidt fra den royale front


Mary er som bekendt både navnet på Rasmus Klumps skib og den danske kronprinsesse.

Kronprinsessen blev forleden 50 og fik den helt store tur i mediecirkusset. Jeg vil da heller ikke holde mig tilbage. Lidt royal har man da lov at være.

Jeg mødte Mary første gang i 2004 kort efter kronprinsparrets bryllup. Mary og Frederik var i Nuuk - og de to skulle forbi rådhuset, hvor jeg selv residerede som informationschef, for at takke for den grønlandske nationaldragt, som den daværende Nuup Kommunea havde foræret Mary i bryllupsgave.

Som sædvanligt ved royale besøg i Grønland var der et overvældende fremmøde af begejstrede grønlændere foran rådhuset - og det var nok både spændende og lidt overvældende for en debuttant på de bonede gulve og røde løbere.

Der var reception for kommunalbestyrelsen og de nygifte i mødesalen - og Mary bemærkede, at hver gang hun nærmede sig et vindue, brød forsamlingen ud i jubel. Det skulle lige prøves et par gange, lagde jeg mærke til.

På gulvet i rådhussalen ligger der et isbjørneskind. Jeg har egentlig lidt svært ved at tro det, men det var åbenbart Marys første møde med sådan et dyreskind - og hun glemte alt om gemalens røverhistorier for at undersøge skindet nærmere.

Det var egentlig en meget sød ting sådan bryde etiketten. Det kan jeg godt lide - og fik heldigvis også et foto af det.

Og så til noget helt andet. Som bekendt er hendes majestæt Dronning Margrethe ramt af corona - heldigvis i let grad. Det fik en  meget royal grønlænder til tirsdag at udbryde: - Jamen, har den sygdom da ingen skam i livet..?

Man kan læse og se meget mere om Marys grønlandske nationaldragt i det ældre blogindlæg her.

Ingen kommentarer: