mandag den 1. juli 2019

Den ægte vare

Errare humanum est

Forleden kom jeg fejlagtigt til at udnævne et rådyr til en kronhjort her på bloggen, så jeg bringer lige et par billeder af krondyr fanget søndag eftermiddag.

Jeg står naturligvis ved den beklagelige fejl, men jeg mener mig nu også i temmelig god tro. Hjortedyret, som jeg bragte et par fotos af, var taget et sted, hvor jeg havde svært ved at bedømme størrelsen. Og så havde kræet ikke det hvide agterspejl, som ellers er normalt for rådyr. Derfor kom jeg i tvivl og spurgte naboen, som er passioneret jæger - og han mente bestemt, at det var en kronkalv.

Det førte til en ivrig debat på Facebook blandt egnens jægere. Selv kunne jeg ikke rigtig bidrage, for mit jagttegn er tyve år gammelt og stammer fra Lofoten nord for polarcirklen. På de kanter betragter man chancen for krondyr som noget rent teoretisk, så det var ikke det, der fyldte mest i pensum.

Kronhjortene på billederne fangede jeg vest for Tingskoven søndag eftermiddag, da turen som så ofte før gik til Vesløs Kro og en gang rødspætter. Det er et sted, hvor der ofte er kronhjorte. Flokken var på cirka 35 dyr og spredte sig over et stort område, så det var umuligt at få alle dyrene på et foto med teleobjektivet.

2 kommentarer:

Farmer sagde ...

Dejlig stor rudel af hinder og kalve.
Her på Fyn har vi desværre ikke krondyr.
Vi må klare os med rådyr, dådyr og rødspætter på Bogense Hotel; men det er nu heller ikke så ringe endda.

Jesper Hansen sagde ...

Jeg er sikker på, at I klarer Jer på Fyn. Min søster bor der, så jeg kender området omkring Ringe og Korinth ret godt. Men det slår mig altid, at der ikke er langt mellem husene på Fyn, så der vil næppe komme noget godt ud af at have et så stort dyr i faunaen - for krondyr kan godt slide hårdt på haverne, ved jeg fra folk ved Tingskoven...