torsdag den 31. januar 2019

Efter Hans Hedtoft

En samlers historie

Helene og Svend Junge. Privatfoto
Onsdag var det tres år siden, at KGH-skibet Hans Hedtoft forliste i en brandstorm ud for Sydgrønland efter at have ramt et isbjerg.

Det er der sagt og skrevet en del om de seneste dage. Begivenheden har betydelig lighed med Titanics forlis - og endnu et bevis på, at det synkefri skib er en menneskeskabt myte, der savner bund i virkeligheden. Ulykker er nu en gang en del af al menneskelig aktivitet - og den bedste måde at undgå ulykker på er at sidde stille og håbe på, at himlen ikke falder ned.

Svend Junge ved museets dyreste billede - J.E.C.
 Rasmussens Grønlændere på deres Sommerreise. 
Forliset blev blandt andet markeret af Nuuk Kunstmuseum, der lagde en lille videosnas ud på YouTube, hvor museets stifter, Svend Junge, fortæller om turen til Grønland med det første skib efter Hans Hedtoft i 1959.

Videoen stammer fra et af to TV-programmer om Svend Junge, som jeg producerede i 2007 med titlen "Portræt af en samler". Det er så mange år siden, at jeg havde glemt alt om programmet - indtil jeg onsdag genså de fem minutter, hvor Junge fortæller om, hvordan han i sin tid kom til Grønland.

Programmet var i virkeligheden et temmelig stort scoop - måske det største i mit liv - men det er mange år siden, så det havde jeg altså glemt alt om.

Junge betalte 1,2 millioner kroner på Bruun Rasmussen
for dette billede af J.E.C. Rasmussen - kaldet
Grønlænder-Rasmussen i samlerkredse.
Kort fortalt skete der det, at Svend Junge, som var en fremtrædende og temmelig velhavende erhvervsmand i Grønland, fik konstateret terminal cancer i 2005. Han besluttede sig derfor til at forære sin store kunstsamling, en museumsbygning og et større millionbeløb til Nuup Kommunea, hvor jeg var informationschef.

Det var jo i sig selv en god historie, men jeg blev besat af en ide om at få lavet hele historien om kunstsamlingen og de mange malerier, tupilakker og andet godt, som Junge havde samlet i løbet af et langt liv. Junge selv var noget afvisende over for ideen, men jeg blev ved med at plage - og han indvilgede så i at deltage i et interview, hvor vi gik rundt på museet, mens han fortalte om de enkelte billeder, og hvordan han havde erhvervet dem. Der var dog en betingelse: Interviewet, der foregik sommeren 2006, måtte ikke vises offentligt, mens han levede.

Derfor lå råbåndene i min skrivebordskuffe i et halvt års tid, indtil Svend Junge døde den 21. februar 2007. Så kom båndene frem og blev redigeret sammen til to TV-programmer på hver en halv time under titlen "Portræt af en samler". Programmerne blev vist i Nuuk TV i april 2007, så vidt jeg husker.

Til privat brug lavede jeg en DVD med programmerne. Det viste sig at være heldigt, fordi Nuuk TV på et tidspunkt havde slettet programmerne fra serveren. Jeg kunne derfor hjælpe Nuuk Kunstmuseum med en kopi, da museet for et par år siden besluttede, at programmet skulle kunne ses af museets gæster. Jeg har stadig DVD'en og på et tidspunkt håber jeg at få begge programmerne lagt ud på YouTube. Desværre har jeg ikke DVD-drev på mine pc'ere, så jeg skal lige have fundet ud af det praktiske, men det skal nok komme.

Indtil da kan bloggens læsere se fortællingen om Svend Junges tur til Grønland, der ikke som planlagt kom til at ske med Hans Hedtoft.

Ingen kommentarer: