onsdag den 14. oktober 2015

Stormfulde højder

Børnene prøvede kræfter med piteraq

Og han pusted... Foto: Palle Bo
For nogen tid siden fik jeg en henvendelse fra DMI, der gerne ville have lov til at bruge et af mine fotos til et arrangement på den københavnske kulturnat i fredags.

Billedet forestiller en af de advarselslamper, der bliver tændt i Tasiilaq, når det trækker op til den berygtede piteraq - en voldsom føhnvind af orkanstyrke, som med jævne mellemrum hærger den lille by på den grønlandske østkyst.

Billedet er såmænd ikke andet end et udsnit af et større billede - og da jeg gerne bidrager til at øge kendskabet til grønlandske forhold, sagde jeg ja mod at låne et eller to billeder til gengæld.

Piteraq-lampen er tændt. Nu er stormen
på vej til Tasiilaq.
Så nu kan jeg bringe et billede af aktiviteten, hvor gæsterne skulle prøve at blæse i en vindmåler og på den måde konkurrere med piteraq. Mit billede stammer fra en piteraq i 2013, hvor vindhastigheden blev målt til 44 m/s - altså godt og vel orkanstyrke, men ingenting i forhold til den store piteraq den 6. februar 1970, hvor vindhastigheden nåede 90 m/s, inden vindmåleren brød sammen.

Det er vist lidt mere end en almindelig barnelunge kun blæse...

Ingen kommentarer: