tirsdag den 28. april 2015

Hjemmeavlede grønne asparges

Premieregrøntsag


De er stadig lidt tynde i det, men det er hjemmeavl...
Jeg har i en årrække drømt om hjemmeavlede asparges.

Efter alt hvad jeg har hørt, er det slet ikke svært, men dog et noget langsigtet haveprojekt, så allerede i 2010 såede jeg de første asparges. Efter planen skulle det have givet hjemmeavlede asparges allerede sidste år, men sådan gik det ikke.

Jeg var gået i gang det forkerte sted i haven, så de trivedes ikke rigtig - og den hårde vinter med barfrost i foråret 2013 tog livet af de fleste af planterne.

Dagens ret: Æggekage med rå asparges.
Men op på hesten igen... I 2013 bed jeg hovedet af al skam og købte nogle færdige planter på planteskolen. Det gentog jeg sidste år, og nu ser det ud til at anstrengelserne bærer frugt. Den varme sommer sidste år bekom i hvert fald planterne godt, og nu i foråret 2015 spirer de første grønne asparges i spisestørrelse da også op af jorden.

Vi prøvesmagte de første to i weekenden. Rå og uden tilbehør. De smagte herligt - nærmest som friske sukkerærter - og i dag blev der høstet yderligere seks asparges som pynt til aftenens æggekage.

De er stadig i det mindste, men planterne har godt af at lære, at der skal høstes, så fra nu af og den næste måneds tid vil vi bruge af dem. Og så ellers bare vente til næste år, for så har de den helt rigtige spisestørrelse - er jeg da helt sikker på...

Kartoflerne til Grundlovsdag er nu hyppet.
Tirsdagens gode vejr gav også mulighed for at hyppe de første fem rækker med tidlige kartofler af sorten Solist. Efter planen giver det friske kartofler til Grundlovsdag.

Dagen blev også brugt til at nyde de mange tulipaner, for jeg tager til Nuuk torsdag morgen - og når jeg vender hjem, er tulipansæsonen nok ved at være forbi. Til gengæld skulle det gerne være ved den tid, hvor rhodondendronerne blomstrer, og det kan jeg så glæde mig til - midt i det grønlandske søle og tøbrud.

Ingen kommentarer: