mandag den 16. juli 2012

Sommeraftener

Tanker på en stille sommeraften

Ild i den lille, buttede havepejs.
Du danske sommer, jeg elsker dig - skønt du så ofte har svigtet mig, synger vi i den gamle sang. Og uanset om vi vil det eller ej, så er sommeren er over os - og vanen tro svigter den os også, den gamle lurendrejer.

Sådan føler vi det i hvert fald. Men i virkeligheden er det vel sådan, at hverken juni eller juli er særligt gode vejrmåneder i Danmark overhovedet. Ofte skal vi helt hen til slutningen af august og september, før vi får den stabile rolige varme, som er det, vi forstår ved sommervejr. 

I virkeligheden er sommer, noget vi definerer ud fra en kalender og ikke fra almindelig empirisk erfaring. Måske vi burde lægge den danske sommerferie en måned eller to senere. Det vil i det mindste sikre en bedre udnyttelse af sommerlandet - for det er jo tåbeligt, at danskere, nordmænd, svenskere og tyskere holder ferie på samme tid. Lad os overlade det dårlige vejr til de andre - og så gemme det gode sensommervejr til os selv...

Men uanset hvor dårlig medierne vil gøre den danske julisommer, så har den nu sine lyspunkter. For så dårligt er vejret altså heller ikke. Bevares, det regner da lidt - men ofte er aftenerne ganske vidunderlige.
Jeg har ikke haft så meget tid til at nyde det. Men fredag aften (og lørdag aften med) bød på herligt stille sommervejr. Så er det med at få trukket den kolde Riesling op og tændt op i udepejsen.

Det gjorde jeg fredag aften - og oven i købet - da det var blevet næsten helt mørkt -hørte jeg en natravn et sted derude. Det er såmænd ikke så ringe endda.

Forresten havde myggene også en god aften, skulle jeg lige hilse og sige.

Ingen kommentarer: