onsdag den 21. januar 2009

Soldag

I dag var det soldag. I timen rundt middag steg solen for første gang op over fjeldene omkring Tromsø. Desværre så vi ikke meget til den på grund af skyerne.
Men jeg er en optimistisk sjæl, så jeg er overbevist om, at jeg så selve solen i et kort glimt mellem to af skyerne - og troen kan jo som bekendt flytte bjerge, så det skal nok passe.
Solens genkomst er en stor begivenhed, der fejres i børnehaver og skoler. Men også på arbejdspladserne giver man sig tid til en gang eftermiddagskaffe med solboller.
Denne lokale konditor-specialitet er såmænd ikke andet end en gang berlinerboller med et drys af flormelis. Men de bliver solgt i store mængder på en dag som i dag.
Også på Norsk Polarinstitut blev dagen fejret. Det var klimagruppen, der var værter - sådan for at fejre, at det ser ud til, at vi også får et klima i år. Eller var det måske bare for hyggens skyld?
I følge tabellen var solen i dag synlig over havets overflade fra kl. 10.28 til 13.23. I morgen står den op kl. 10.21 og ned igen kl. 13.30 - altså en tilvækst på 14 minutter. Det går ganske stærkt på denne tid, og de seneste morgener har jeg da også set lyset dæmre, når jeg er kørt på arbejde.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: