søndag den 25. august 2024

Mine hyggekroge

Havehygge

Gårdspladsen er et sandt kinderæg. Hele tre gode
pladser på knap 100 kvadratmeter.
Jeg bruger stort set hver eneste ledig stund udendørs - hvad enten det regner, hagler eller sner. Både dag og nat. Både sommer og vinter. For jeg kan altid finde et sted på parcellen, hvor der hyggeligt og rart at være.

Det er ikke resultatet er en stor og gennemtænkt masterplan. Den slags afskyr jeg. Men det handler om at se muligheder og så gribe dem.

Vi købte huset for godt 15 år siden og gik i gang med nærmest en bar mark. Der blev knoklet de første år, Der blev plantet træer og buske, der blev hamret og banket - og efterhånden opstod der helt naturligt en række små hyggekroge, som nu er kilden til daglig glæde.

Desværre døde Dina alt for tidligt, men livet skal gå videre - og jeg er bare så glad vor vores have og de mange små hyggekroge.

Det er ikke hver dag, at der bliver luget og gjort ved. For haven skal være en glæde og ikke en plage, mener jeg. Så jeg lever med lidt ukrudt - og et vildskud eller to.

Tag med på en rundtur på parcellen.
Pladsen under halvtaget er min absolutte favoritplads. Her er der læ for
 vestenvinden og i sommerhalvåret udsigt til alle mine blomsterkrukker.
Så her sidder jeg hver eneste dag - især om morgenen med kaffen
 året rundt. Det er et fast holdepunkt i tilværelsen.
Krogen under altanen er især et fint sted om vinteren og først på foråret.
Åbningen vender mod syd, så lige så snart vintersolen titter frem,
 bliver der lunt og godt at sidde.

Terrassen foran spisestuen er parcellens varmeste sted, så midt på
sommeren bruger jeg den ikke meget. Men der er dejligt at sidde på
en sommeraften med en sjus i hånden. Haven er groet godt op
 omkring terrassen, så som regel er der godt med læ.

Havebordet foran køkkenet er et fint sted til en frokost i det grønne - eller
 en hurtigt improviseret gæstebudskaffe og -kage.

Liggestolen har ikke en nogen fast plads, så jeg flytter rundt
med den efter temperamentet. Men den er et sikker hit til eftermiddagsluren.

Bålhytten med havepejsen er noget af det bedste, jeg har skabt med
 mine hænder. Det er en rigtig sæsonforlænger, for der er godt at sidde,
 når duggen falder om aftenen - og vejret er ustadigt, hvad det jo gerne
 er. Bålhuset vender mod øst, så det er ikke noget godt sted,
når påskeosten raser.

Men Dina levede, brugte vi drivhuset som driverhus - især om vinteren med
en gasovn. Nu bruger jeg det mest til at rode i,
så jeg nøjes med et foto udefra...

Bænken ude ved vejen er et lidt kikset projekt. Den vender mod vest, så
det blæser ofte for meget der. Ideen var at sidde der og se solen gå ned
 og snakke med de forbipasserende øboere. Men folk på Øland bevæger
 sig højst ugerne til fods, så det var heller ikke nogen god ide.

Ingen kommentarer: