onsdag den 31. juli 2024

Alt godt fra havnen

Lækker lørdag

Lørdag tog jeg til Hvalpsund for at se en udstilling på Hessel om spejderlejren i 1974. Den udstilling er ikke værd at skrive om - pinagtigt venstrehåndsarbejde uden mål (bortset fra Per Lyngbys flotte plancher), ringe gennemført og i det hele taget noget juks, som et kommunalt ejet museum ikke kan være bekendt. Faktisk et rigtig godt argument mod skattekroner til kulturformål.

Alligevel blev det en god dag, der gik helt i fisk.

Frokosten blev indtaget på Havnens Røgeris cafe i Hvalpsund. Det er et godt bette sted - uprætentiøst indrettet med havemøbler og en dejlig terrasse. Menuen er enkel - fisk i mange afskygninger fra den øverste hylde - ligesom priserne i øvrigt. Kvalitet koster.

Mens Dina levede, kom vi der jævnligt. For fisk er godt - og det kunne vi begge lide. Men nu er det  nok tre år siden, at jeg har været der sidst. 

Menukortet har ikke ændret sig nævneværdigt, så jeg tog den sædvanlige røget laks med smørristet rugbrød og peberrodsskum. Det ser ikke ud af meget, men det smagte godt og var i det hele taget alle pengene værd - og jeg blev mæt.

Men mere vil have mere. Så inden jeg kørte hjem, gik jeg en tur i butikken. Planen var at tage noget røget fisk af en slags med hjem. Men jeg kunne slet ikke overskue at vælge mellem de velduftende lækkerier, så det endte med, at jeg forlod butikken med et par friske ål i stedet.

Det blev så aftensmaden - paneret i rugmel og serveret med stuvede nye kartofler behørigt overhældt med stegesmørret. Jeg tog mig også sammen og lavede frisk agurkesalat, for jeg har mange agurker i drivhuset i øjeblikket.

Så det blev i det hele taget en god lørdag - og nu har jeg agurkesalat i køleskabet til det næste års tid.

Ingen kommentarer: