søndag den 30. april 2023

Danmarks største edderkop

Mejeredderkoppen


Huset er blevet invaderet af mejeredderkopper. Det er en sand plage, for de sætter spind over alt og hele tiden.

Jeg ved ikke præcist, hvornår mejeredderkoppen holdt sit indtog på Nørremarksvej, men det har i hvert fald stået på i et års tid. Nu er der krig.

Normalt er jeg temmelig tolerant over for almindelige edderkopper, for de er vores venner og holder fluerne nede - og de sætter som regel kun spind i hjørnerne, så det er til at leve med.

Jeg begyndte jagten på mejeredderkopperne ved juletid - og i en periode så det ud til, at jeg havde styr på det. Men den seneste måneds tid er de begyndt at dukke op igen. Så nu går jeg en runde flere gange om dagen og klasker dem med en våd klud.

Hjælper det ikke, bliver jeg nødt til at bruge gift. Det har jeg ingen skrupler ved. Jeg har en lugtfri, bionedbrydelig insektgift, som jeg bruger til myrer i køkkenskabene. Den kan også tage edderkopper. Hidtil har ikke brugt metoden, for jeg holder som sagt meget af almindelige edderkopper.

Men det kan blive nødvendigt. Mejeredderkoppen er ikke kostforagter, så den spiser også almindelige edderkopper - og så kan det jo være lige meget. Så nu virker giften som et tillokkende middel. For jeg vil ikke have dem i huset, færdig, basta.

Mejeredderkoppen er Danmarks største edderkop - målt i afstanden mellem fødderne. Selve kroppen og hovedet er undseeligt, men benene kan sagtens blive fem til seks centimeter lange.

Det er i øvrigt en invasiv dyreart, som slet ikke kan leve i den danske natur. Mejeredderkopperne tåler ikke frost og overlever kun, fordi de finder husly indendørs. Mejeredderkoppen lever normalt under varmere himmelstrøg, men dukkede op i Danmark i pakhuse i slutningen af 1800-tallet. Siden tressernes charterbølge er det stukket helt af - og i hvert fald her på parcellen ser det ud til, at mejeredderkoppen fuldstændigt har fortrængt de mere klassiske danske edderkopper.

Ingen kommentarer: