søndag den 23. april 2023

Farvel til Bell

Flynørderi

Lørdag aften sluttede et kapitel i den grønlandske luftfartshistorie, da B212 helikopteren OY-HCY  lettede fra  Kulusuk på den 10 minutter lange flyvetur til Tasiilaq. Det  var sidste gang, helikoptertypen blev brugt i Air Greenlands fartplan efter at have opereret i selskabet i over 40 år.

Den vil blive savnet. Ikke på grund af sin komfort. Tværtimod. For der er hverken komfort eller god plads i 212. Men den karakteristiske flap-flap-lyd er en del af mit grønlandske lydbillede - og jeg elsker lyden.

Jeg har kun fløjet med Bell 212 en halv snes gange. Men jeg er glad for at have prøvet det, for her får man virkelig noget for pengene. Den ryster og larmer - og den larm er virkelig fed. For når man sidder på passager-pladserne, sidder man med ryggen op af den gigantiske Pratt & Whitney PT6T-motor, der yder noget i retning af 1800 heste. Det kan mærkes og høres - sammen med rotorbladenes flap..

Min sidste tur med Bell 212 foregik for ti år siden mellem Tasiilaq og Kulusuk. Det er også herfra billederne i artiklen kommer fra. Og helikopteren var dengang også OY-HCY, for resten.

Bell 212 afløses i Air Greenland af H-155.

Air Greenland har produceret en mindevideo for Bell 212. Den er lidt lang, men hvis du elsker lyden af 212 ikke et sekund for lang. Det er sød musik i mine ører...

Ingen kommentarer: