onsdag den 1. februar 2023

På kanten af Kjørmes Knud

Erantis

Det lysner i både øst og vest. Dagene bliver længere. Aktuelt en time og 46 minutter her på parcellen.

Vejret her på kanten af Kjørmes Knud - kyndelmisse, 2. februar - er efter årstiden relativt lunt. Og det ses tydeligt over alt i haven, hvor erantis, vintergækker, krokus og påskeliljer myldrer op af jorden.

Vintergækker er ikke sådan at kimse af, men alligevel er det erantis, der er min favorit. Den blomst er bare så smuk. Og så livsbekræftende med sin panggule farve - akkurat som en rigtig god tilbudsannonce. Min fortid i reklamebranchen fornægter sig nok ikke...

Kyndelmisse blev i gamle dage brugt til vejrvarsler. - Hvis det blæser så meget, at 18 kællinger ikke kunne holde den 19. ved jorden, så vil foråret snart være på vej. Og Kjørmes tø er så godt som 100 læs hø, sagde man i de gode gamle dage.

Njaah, jeg ved nu ikke rigtig. Vejrudsigten antyder både frost og vindstille for i morgen. Det tyder ikke på et snarligt forår. Men - i min ukuelige optimisme tror jeg alligevel på det. Erantis og vintergækker plejer ikke at tage så meget fejl...

Ingen kommentarer: