fredag den 17. februar 2023

Brovst sagde prost

Det er en tysker...

Lørdag eftermiddag måtte jeg i tjenstlig anledning besøge en såkaldt Bierfest i Brovsthallen, som ved den lejlighed var omdøbt til Stadthalle Brovst.

Det var OK, for der var gode billeder i begivenheden - og jeg tog da også forsiden på Ugeavisen. Men alligevel er jeg lidt valen ved det. Folk, som kender mig, ved, at jeg ikke finder det nødvendigt at klæde sig ud som fransk - eller i det konkrete tilfælde tysk - klovn for at have det sjovt. Så hvis ikke det var arbejde, ville jeg aldrig dukke op ved den slags lejligheder.

Jeg kan sagtens finde ud af at drikke mig i hegnet uden nogen som helst undskyldning eller anledning. For druk var, hvad det handlede om. Opfordringerne til at sige skål kom fra scenen - på tysk - som skidt fra en spædkalv - og helt sikkert i et tempo, som sundhedsstyrelsen næppe kan goutere. Det finder jeg til gengæld ret sympatisk - altså at folk rent ud sagt skider på sundhedsstyrelsens anbefalinger. Lad os bare få noget mere af det.

For resten var det så som så med alt det tyskeri. Hverken musikken, maden eller øllet var tysk. Orkestret TopSeven har hjemme i Sønderborg, wienerschnitzlerne var fra den sønderjyske Slagter Popp i Toftlund og øllet fra det ligeledes sønderjyske bryggeri Fuglsang i Haderslev.

Festdeltagerne så? Ja, de var jo fra Brovst og omegn -  Dirndl og Lederhosen til trods.

Ingen kommentarer: