tirsdag den 3. marts 2020

Dagens edderfugle

Tæt på en dunproducent

Dagen begyndte på havnen i Egense, hvor jeg skulle fotografere Royal Arctic Lines nye flagskib, Tukuma Arctica, når det gik ind i Limfjorden efter turen fra værftet i Kina, hvor det er bygget.

Jeg var i god tid, for ankomsttidspunktet var i UTC-tid, hvilket jeg ikke lige var opmærksom på. Men det gjorde nu ikke så meget, for havnen var fuld af edderfugle, der slet ikke var så sky, som jeg kender det fra Grønland.

Så det blev til en serie fotos af denne i øvrigt ganske velsmagende andefugl, som er talrig langs den nordjyske Kattegat-kyst.

Bemærk i øvrigt, at jeg staver edderfugl med to d'er. Det siger Retskrivningordbogen, at man skal, men mange ornitologer bruger fortsat den gamle stavemåde med et d. Den diskussion kan man så få de lange vinteraftener til at gå med...

Men nu er det forår - og så er det frem med kameraet. For de næste par måneder bliver gode. I går så jeg blandt andet årets første skestork nede ved dæmningen. Det er sådan cirka en måned før normal tid, så det er både sikkert og vist. Foråret er kommet tidligt i år.

2 kommentarer:

T Agersted sagde ...

ville da også gerne se det nye skib

Jesper Hansen sagde ...

Bare rolig - det skal nok komme, men jeg skal have lavet nogle flere billeder i løbet af ugen. Du kan se den hurtige nyhedshistorie her: https://sermitsiaq.ag/fotosral-flagskibet-naaet-aalborg