onsdag den 21. november 2018

Dagens ord LXXXVI

Pescetar

Så har jeg atter lært et nyt ord: Pescetar. Det er åbenhart en betegnelse, man hæfter på folk, der ikke spiser kød af pattedyr, men ikke går af vejen for fiskekød og skaldyrskød. Set ud fra en økonomisk vinkel en temmelig eksklusiv vane.

I følge sproget.dk er pescetar første gang registreret på dansk i 2004, så jeg må nok erkende, at jeg har sovet lidt i timen. Googler man ordet, ser man, at det er et meget udbredt ord på hjemmesider, der henvender sig til folk, der er bange for at dø - og derfor også er bange for at spise.

Personligt går jeg ikke op i den slags. Jeg har den opfattelse, at mennesket fra naturens side er altædende - stort set lige som svinet - og hvis det smager godt, så spiser jeg det også.

Vegetarianere, veganere, lacto-ovo-vegetarer og alle andre former for tarister er jo bare stakkels mennesker, der angler efter opmærksomhed med mere eller mindre pseudovidenskabelige og sundhedspolitiske statements.

De burde allesammen vaske deres mund med tjære- for tar er jo som bekendt det latinske ord for tjære...

Ingen kommentarer: