onsdag den 15. august 2018

De glade tressere III

Grønlandsk inspireret tapas og andet godt...

Gæsterne går til den ved rensdyr-buffetten.
Dagens menukort.
Gæstebud er altid en kærkommen lejlighed til fri leg i køkkenet - og jeg havde derfor allerede i god tid besluttet, at temaet skulle være grønlandsk til lørdagens havefest.

Det gav mig anledning til at gå på brættet, mens jeg var i Sisimiut og finde nogle lækkerier, som jeg kunne tage med hjem og bruge til festen.

Jeg endte med en menu, der til forret bestod af en tapastallerken med ene grønlandske specialiteter: Stenbiderrogn, ammassat, laks, torsk og som noget helt ekstraordinært sprængt rensdyrtunge.

Sidstnævnte hører til en lidt overset specialitet - og det var et rent tilfælde, at jeg lige rendte over et tilbud på ganske små rensdyrtunger til 25 kroner stykket i Pisiffik på torvet i Sisimiut.

Hovedretten bestod af rensdyrkølle stegt af Dina og så en rensdyrgryde, sådan som jeg helst vil have det.

Endelig blev desserten den lokale pistacieis fra Ryå pyntet med pernod-flamberet ananas. Det er et ordspil, som jeg holder meget af: Pastis-pistacie. Prøv at sige det hurtigt mange gange...

Jeg knoklede i køkkenet i flere dage helt frem til 10 minutter før gæsternes ankomst - og jeg var næppe blevet færdig og selv lavet de flotte anretninger, hvis ikke jeg havde fået en helt uvurderlig hjælp fra Sanne og Jørn, der stillede op fra morgenstunden - og i øvrigt stod for hele serveringen.

Jeg er oprigtigt glad for den hjælp. Mange tusinde tak til Sanne og Jørn...
Sanne og Jørn styrede suverænt anretningen og serveringen. Tak for det.
Grønlandsk inspireret tapas-tallerken.
Rensdyrbuffet med stegt rensdyrkølle og rensdyrgryde. Flasken med
 Giersberger overlevede velkomsten, men ikke festen efter spisningen.
Pastis-pistacie.
Billederne er klikbare. Alle fotos: Per Lyngby

Ingen kommentarer: