torsdag den 29. november 2012

Rosenkål

Kålens konge

I dag har vi høstet årets første rosenkål.
Rosenkål er så ubestridt den fornemste og mest velsmagende af alle kåltyper.

Nu skal man selvfølgelig ikke kimse af hverken hvidkål, spidskål, grønkål og andet godt - men hver ting til sin tid. Og i dag høstede vi altså årets første rosenkål. 

Så er rosenkålsgratinen klar til servering.
Det har været et fint og godt rosenkåls-år, og de første to stokke gav en kæmpeskål af de fineste rosenkål - helt uden larver og tilpas faste i formen. Det fine kvalitet skyldes selvfølgelig, at de har været dyrket under net, så kållarverne ikke har kunnet komme til planterne - og så har sommeren og efteråret åbenbart budt på et vejrlig, som har passet godt til rosenkål.

Jeg kunne selvfølgelig også hævde, at pasningen og gødskningen har været optimal, men når sandheden skal frem, har jeg ikke gjort meget for at passe dem. De har passet sig selv - og selv om man ellers plejer at give kålen både gødning og kalk i løbet af sommeren, har mine rosenkål altså måttet klare sig med det hestemøg, som jeg gravede i jorden i foråret.

Gratin er en forholdsvis mager ret, så en god klat kold
smør gør absolut ingen skade
.
Vi fejrede starten på rosenkål-høsten med en gang rosenkåls-gratin. Det er sådan set det samme som blomkåls-gratin, bare med rosenkål i stedet for blomkål. Det er en af husets specialiteter. I anledning af julen fyldt op med lidt hamburgerryg i tern. Det er næsten unødvendigt at sige det - men jeg kan ikke lade være. Det smagte helt usandsynligt vidunderligt.

Ingen kommentarer: