SAS flyver fortsat
Nu er det på tide at finde vikingeånden frem... |
Endnu en gang er SAS blevet reddet på stregen - og det er fint nok. For SAS er noget helt unikt - især for alle os, der stadig har en romantisk drøm om det nordiske samarbejde i stedet for EU og al dets væsen.
Men denne gang var nok også den sidste gang. Der er trukket store veksler på personalet, og nu er det op til bestyrelse og ledelse at levere varen.
Lørdag aften fløj jeg med SAS fra København til Aalborg - og set i lyset af, at der var en risiko for, at selskabet skulle lukke mandag, var det en stærk emotionel oplevelse. Jeg har jo fløjet med SAS langt over tusinde gange. Men personalet var enestående og leverede varen. Godt humør og venlig betjening som altid.
Turen stod i grel modsætning til morgenturen til København, der rent undtagelsesvis (jeg havde ikke selv bestilt billetten) foregik med Norwegian. Det er altså til at blive deprimeret af at flyve sammen med sådan en flok gniere for hvem, det kun er prisen, der tæller. Selskabet leverer en nul-service, der automatisk skaber en dårlig stemning ombord, hvor det bare drejer sig om at komme ned på jorden igen. Stevardesserne gemmer sig bag deres forhæng - og piloten gider ikke fortælle, hvordan vejret er i København. Oplevelsen er stort set lige så spændende som fjorten dage i en primitiv fjeldhytte i selskab med en neanderthaler. Det kan være interessant nok for den karske oplevelses skyld, men det er altså sjovere at være på krydstogt.
Hvis jeg selv skal betale, betaler jeg i hvert fald gerne lidt mere for en kop kaffe, et rundstykke om morgenen, en avis, et smil og lidt ekstra plads, når jeg nu for en sjælden gangs skyld skal benytte den kollektive trafik.
Turen fra København til Aalborg var i øvrigt en helt speciel oplevelse, da det var første gang, jeg fløj med OY-KBO, Christian Valdemar Viking. Flyet - en Airbus A319 - blev leveret i 2006, hvor SAS fejrede sin 50 års-fødselsdag. I den anledning blev flyet malet i de oprindelig SAS-farver med dragehovedet - et minde om dengang, hvor SAS var verdens førende luftfartsselskab og blandt andet var det første selskab til at flyve over Nordpolen. Det var dengang, der var vikinger til - og det er nok den vikingeånd, selskabet får brug for i fremtiden.
Det betyder forresten meget, at flyet er et Airbus-fly. Alle lavprisselskaberne flyver jo Boeing 737 - og SAS har da også en del i sin flåde, men det er og bliver et luset grisetransport-fly uden komfort. Jeg tror, at på sigt får SAS da også en fordel, fordi selskabet satser på nye Airbus-fly til afløsning af de gamle og uøkonomiske MD-80'ere.
Jeg tror ikke på SAS som et lavprisselskab. Selskabet skal holde fast i de gamle dyder, som for eksempel præcision, hvor SAS pt er verdens førende. Og så skal man holde fast i systemtanken, hvor det ikke bare drejer sig om at komme billigst fra A til B, men også videre til C og D uden de store problemer. Der venter også SAS en stor opgave med at fastholde personalet. For det er det altid smilende personale, der er med til at gøre en SAS-tur til noget helt særligt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar