onsdag den 14. marts 2012

Blændende landing

Onsdag sidst på eftermiddagen forulykkede et fly af typen KZ VII Lærken under landing i Aalborg Lufthavn.
Piloten blev blændet af den lave sol og satte flyet ned cirka 300 meter fra landingsbanen og ramte derfor et par af pælene med indflyvningslys. Ulykken var ganske udramatisk - og piloten kunne selv kravle ud af flyet. Til Nordjyske Stiftstidende fortalte han, at uheldet skete med lav fart, og flyet skal nok komme på vingerne igen.
Forinden skal det nu nok lige have en grundig inspektion af havarikommissionen, for flyulykker er ikke noget, man spøger med. Det sås også tydeligt af antallet af brandbiler, ambulancer og ikke mindst politi på ulykkesstedet - og forresten også et betydeligt opbud af fotografer og pressefolk. Når et fly forulykker, er det den store knap, der bliver trykket på - og lufthavn og myndigheder fik på den måde trænet beredskabet.
Jeg kom tilfældigvis forbi ulykkesstedet cirka 25 minutter efter - og som det ses af det midterste billede blev operationerne i lufthavnen genoptaget efter få minutter.
KZ-flyet er i øvrigt lidt af en seværdighed i sig selv. KZ, Kramme og Zeuthen eller Dansk Aero Industri er den eneste betydende flyproducent, der har været i Danmark. Firmaet eksisterede fra 1937 til 1954 og nåede at udvikle en halv snes flytyper. De fleste blev kun produceret i ganske få eksemplarer, men netop KZ VII Lærken var lidt af en succes. Flyet blev fremstillet i rigtig serieproduktion - og det blev til hele 56 fly af typen.
Ti af flyene blev købt af flyvevåbnet umiddelbart efter krigen og brugt til først skoleflyvning, siden forbindelsesflyvning, inden udfasningen i 1976. Det forulykkede fly var et af dem, og det er produceret i 1948. Det bærer i dag betegnelsen OY-ATM, men hed i sin tid O-619. Ejeren restaurerede flyet i begyndelsen af 90'erne, og det fremstår i dag i den oprindelige bemaling. Danish Civil Aircraft Register har et par billeder fra restaureringen, som fandt sted på Vesthimmerlands Flyveplads i Aars. Det sort-hvide billede er fra 1975 og viser flyet i Kastrup, mens det stadig var aktiv i flyvevåbnet.

Foto: Undertegnede og DCAR/Niels Helmoe Larsen


Ingen kommentarer: