tirsdag den 19. april 2011

Håndarbejdets fremme

Det er almindeligt kendt, at grejtasker til fotoudstyr er uanstændigt dyre. Forhandlerne og producenterne udnytter behændigt, at de fleste fotoentusiaster gerne vil passe godt på det temmeligt dyre udstyr - og ud fra en filosofi om at kun det bedste er godt nok, lykkes det så at sælge en dyr fototaske oven i al udstyret.
Da jeg har en temmelig minimalistisk holdning til foto, har jeg imidlertid gennem lang tid klaret mig med en lille taske, som kan rumme kameraet, en blitz og måske en enkelt ekstraoptik samt lidt småting som batterier.
Men det er jo ikke det samme, som at jeg ikke har behovet for en større taske, som kan rumme andenkameraet, andenblitzen og lidt flere optikker samt stativ og lignende. Men jeg kan altså ikke få mig til at betale langt over 1000 kroner for en professionel taske, så jeg besluttede mig for at lave en selv.
Jeg har brugt en billig computertaske som udgangspunkt. En rygsæk med stive vægge, som kan erhverves på tilbud for under 200 kroner. Så har jeg købt lidt hårdt skumgummi i samme størrelse, to plader a 20 mm og en på 50 mm tykkelse. Det løb op i 36 kroner. I den tykke plade har jeg skåret huller til de ting, som skal ligge i tasken - en anelse mindre så apparaterne ligger fast og limet den fast til den ene af de tynde plader. Det har jeg så monteret i rygsækkens bund, mens den anden tynde plade er anbragt i rygsækkens "låg".
Alt det er sådan set nemt nok, og det gjorde jeg for lang tiden - men jeg manglede lige det sidste: et par stropper til stativerne uden på rygsækken. Men i mandagens solskin var det lige en tjans, som kunne klares, mens jeg slikkede lidt sol på terrassen. Det var lige før, jeg gav op - for jeg havde helt glemt, hvor hårdt det kan være at sy i læder. Men jeg bed tænderne sammen - og nu er tasken endelig fiks og færdig. Klar til brug, og det allerbedste - den har kostet under 300 kroner - også selv om jeg har flottet mig og ofret et par karabinhager til stropperne.

Jesper

Ingen kommentarer: