onsdag den 29. november 2023

Min værste flyvetur

Flyskræk


Jeg elsker at flyve - og har heldigvis haft rig lejlighed til det gennem livet.

Noget af det allerbedste, jeg ved, er starten på nogle af de grønlandske og norske kortbaner, hvor flyet - som oftest Dash 7 eller Dash 8, kører den op på fulde omdrejninger, sætter i gang og 100 meter senere er i luften. Huhej, hvor det går. Det er simpelthen det sjoveste, jeg ved.

Landingerne kan også være ret sjove. Dash-flyene har et meget stort haleror, så de kan operere på de korte baner, Det gør dem livlige i blæsevejr - og jeg har ofte holdt en nervøs sidemand i hånden, når vi er landet ved at flyve langs banen og så pludselig hoppe ned på jorden. Det skal man lige have prøvet er par gange, før man er helt tryg ved det.

Jeg har kun en enkelt gang været alvorligt bange. Engang i januar 2001, hvor jeg skulle fra Bodø til Svolvær på Lofoten. Det var snestorm - og ædrueligt betragtet slet ikke vejr til at flyve. Flyet - en Dash 8 fra Wideroe - hoppede og dansede i luften på den halve time lange flyvetur - og stewardessen opgav at servere kaffe.

Men det værste var, at der dannede sig is på propellerne. Nok var flyet deiced inden afgang, men alligel satte isen sig på propellerne. Når så isklumpen var blevet stor nok, blev den slynget af og ramte skroget med et voldsomt brag - og sådan blev det ved hele vejen, samtidig med at vi hoppede og dansede i luften. Bankelyden fra skroget var skræmmende.

Det var slet ikke spor sjovt - og et kort øjeblik var jeg faktisk helt sikker på, at det ville jeg ikke overleve, så jeg beredte mig på at møde min skaber. Så slemt gik det nu ikke. Piloter i Nordnorge og Grønland kan deres kram - og det gik godt, som altid.

Jeg kom til at tænke på det, der var mit livs værste flyvetur, da den grønlandske kunstner Miki Jacobsen forleden var udsat for næsten det samme på en tur fra Ilulissat. Efter turen tog han et foto af Air Greenlands ramponerede Dash 8, hvor man tydeligt kan se, hvordan isen fra propellerne har lavet huller i skrogets maling.

Det ser voldsomt ud - og det er som sagt ikke rart at opleve. Men flyene er holdbare - og piloterne i både Grønland og Nordnorge er bare så dygtige. Så selv om det virker skræmmende og ikke er særlig sjovt, vil jeg altid være tryg ved at flyve med de små, men meget livlige fly. For det er også sjovt at flyve med Dash...

Tak til Miki Jacobsen for lån af fotos.

Ingen kommentarer: