torsdag den 29. juni 2023

Rutchebanerekord

Gynger og karruseller

Jeg er ikke lige i målgruppen for Fårup Sommerland. Jeg har faktisk aldrig været der, selv om det populære tivoli kun ligger en halv times kørsel fra Øland.

Jeg er sikkert for gammel, og i øvrigt har jeg aldrig fundet den slags gøgl særlig interessant, selv om jeg i Nuuk-årene var med til at holde byens berømte byfest - Tivoli - i gang.

Det skete dengang med iskoldt overlæg for at skaffe penge til spejdernes ungdomsarbejde - og så kunne jeg se et formål med gøglet. Trods alt.

Men forleden var jeg så i Fårup Sommerland. Ikke for tant og fjas, men på arbejde. Jeg har aldrig været der før, men pligten kaldte, fordi jeg skulle dække et rekordforsøg i parkens rutchebaner. Det handlede om udholdenhed og at køre flest mulige ture i træk i en rutchebane.

Rekorden kom i hus. 25-årige Maria Østergaard kørte 211 ture i træk i en rutchebane, som hedder Orkanen. Hun var ikke en gang grøn i hovedet bagefter. Men sulten. Så hun skulle lige have en dobbeltburger inden turen hjem til Hjørring. I rutebil - som om hun ikke havde kørt nok den dag.

Selv om jeg ikke er rutchebane-entusiast, sætter jeg pris på den slags historier. Det er altid sjovt at komme ud og se, hvad der rører sig i folkeviddet - og jeg ved, at læserne af lokalmedierne sætter stor pris på den slags historier. Så det gør jeg gerne - alt for læserne.

Historien om Maria og de andre rekordforsøg kan læses her på ligeher.nu - Jammerbugt.

Ingen kommentarer: