torsdag den 8. juni 2023

Hjemme igen

Lang dags rejse med udfordringer

For ubefarne grønlandsfarere kræver rejser til, fra og i Grønland ofte gode nerver. For intet er sikkert, før man er fremme.

Det generer ikke mig. Jeg har prøvet det så mange gange. For mig er det endda en del af charmen ved at være i Grønland. Forsinkelser gør ikke ondt, men er ofte chancen for at møde nye mennesker - og i øvrigt har jeg et godt sovehjerte, som gør mig i stand til at sove på selv de mest umagelige stole i lufthavne.

Jeg har heller ikke noget problem med Kangerlussuaq. Jeg holder af stedet og vil helt sikkert savne det, når flyene om føje tid går direkte til kysten. Men den tid, den sorg.

Mandag gik turen fra Nuuk til Aalborg. Og naturligvis var der spænding til det sidste. For det er som regel sådan i luftfart, at hvis noget kan gå galt, så går det galt. Og hvis det ikke går galt, er det tegn på, at noget er helt galt...

Jeg forlod Nuuk mandag formiddag kl. 9.55. Sidste chance for at nå flyet til Danmark fra Kangerlussuaq - og nok temmelig letsindigt. For sigten i Nuuk var nu ikke den bedste. Men afsted kom jeg og landede i Kangerlussuaq planmæssigt, så jeg lige kunne nå en smøg og så skifte til Danmarksmaskinen.

Det var så en A330-900neo fra Air Belgium. For Air Greenlands sædvanlige kun et halvt år gamle A330-800neo står i Kastrup og er havareret efter et sammenstød med et andet fly i sidste uge.

Kangerlussuaq var åbenlyst ikke hverdagskost for det belgiske fly. Boarding skete til tiden, men vi kom alligevel til at vente i flyet i halvanden time, mens der blev hældt fuel på - og så lige måtte vente på ankomsten af en 737'er fra Jettime.

Forsinkelsen betød, at vi landede i Kastrup stærkt forsinket kl. 21.10 - akkurat samme tid, som mit SAS-fly videre til Aalborg havde ETD. Så ved ankomsten til B10 ilede jeg til transfercentret i Terminal 3 for at få et senere fly - eller måske et hotel i København, hvad jeg nu ikke lige havde lyst til. Jeg er ikke så pjattet efter København for nu at sige det pænt.

Mens jeg ventede i transfercentret, kom jeg til at kigge på oversigtstavlen. Og sandelig om ikke mit fly til Aalborg var forsinket i departure. Afgang 22.40 fra D4. Klokken var 22.30, så lidt hurtig hovedregning fortalte mig, at den kunne jeg lige nå, hvis jeg satte i løb. Jeg nåede det - selvfølgelig. For jeg kan godt flytte mig hurtigt, når det gælder. Måtte endda stå i kø, fordi boardingen først begyndte, da jeg nåede D4 i fuldt firspring.

Og så gik det ellers til Aalborg. En dejlig tur med en af de gode pladser med masser af plads ved nødudgangen - selvfølgelig booket på forhånd. Helt amatør i det game er jeg jo ikke...

Så jeg nåede Aalborg samme dag, som jeg forlod Nuuk - og var egentlig godt tilfreds med det. Ankom Øland og min egen seng ved midnatstide.

Desværre havde personalet i Kastrup ikke fået min bagage med til Aalborg på grund af det hurtige flyskifte. Så tirsdag morgen måtte jeg en tur i lufthavnen igen, igen, for at hente kufferten. Det er til at leve med og billigt sluppet, når der ellers var udsigt til overnatning i København.

Jeg var lidt bekymret for mit frysegods, men det havde holdt sig koldt - og nu står den på grønlandske stenbiderrogn og andre lækkerier i weekenden.

Og så er nattergalene begyndt i den danske sommernat. Jeg har mindst tre i hørevidde fra min stol på gårdspladsen. Det er godt at være hjemme igen.