søndag den 4. juni 2023

Rødstrubet lom

Nyt på kortet


Lørdag eftermiddag fik jeg mine første fotos af rødstrubet lom. Et par, der ivrigt kurtiserer hinanden i Badesøen i Nuussuaq.

Afstanden var lidt for stor, lyset ikke det bedste, men det er altså mine første fotos af den fugl - og dermed endnu et kryds i bogen.

Lørdag eftermiddag havde jeg et lille møde med ornitologen Frank Wille, der nok er Grønlands førende ekspert i havørne. Vejret var desværre ikke til at lede efter havørnen Augusta, som ellers begejstrer folk i Nuuk. Augusta er præget på mennesker og holder meget af at sidde på Nuuks mange altaner. Det er en gave, for dels er det med til at øge interessen for fugle generelt - dels giver Augusta gode billeder også for helt almindelige mennesker med en mobiltelefon som kamera.

Rygtet om den rødstrubede lom var løbet i forvejen. Parret har opholdt sig nogle dage i Nuuk - og da vi færdige med ørnesnakken, skulle det lige have en chance. Så bevæbnet med kameraer kørte Frank og jeg en tur til Badesøen - og ganske rigtigt: Midt i søen lå der et par rødstrubet lom.

Det er ikke fordi, at den rødstrubede lom er sjælden i Grønland, slet ikke - og jeg har da set den mange gange tidligere. Men det er nyt, at den ses helt inde i Nuuk. De er sjove at se, for legen er livlig og spektakulær. Nu er det spændende, om der også kommer yngel ud af den ivrige kurtiseren på vandet i Badesøen, som har sit navn, fordi det var her, børnene yndede at bade om sommeren, før svømmehallen Malik blev åbnet i 2003.

Ingen kommentarer: