Falck-skandalen
Intet menneskeligt er mig fremmed, så afsløringen af Falcks
angiveligt ufine metoder i Bios-sagen kommer sådan set ikke bag på mig – men
sagen irriterer mig.
Jeg er selv kunde hos Falck, og jeg har stor respekt for
virksomheden og dens mange loyale medarbejdere, der med lige dele korpsånd,
kærlighed til jobbet og virksomheden samt stor passion for at hjælpe folk i nød
har stået som en klippe af redelighed i dansk erhvervsliv. Der venter nu Falck
et stort arbejde med at genoprette den tillid.
Sagen irriterer mig, fordi jeg selv har nu 35 års erfaring i
kommunikationsbranchen både som ansat og selvstændig. I vores branche har det altid
været en grundregel, at man skal holde sig til sandheden, måske i en snæver
vending ikke rutte for meget med den, men altid sandheden og ikke andet end
sandheden. Sommer, høst, vinter, vår – sandheden altid består.
Det er simpelthen dårlig rådgivning, når Falcks rådgivere på
kommunikationsfronten har kastet sig ud i bagtalelse, spin og løgne – og den
eneste forklaring kan være en ekstrem dårlig faglighed hos rådgiverne.
Det kan godt være, at man ikke har de store skrubler ved
ufine metoder, men al erfaring viser, at det ikke kan betale at ty til løgnen.
Det bliver altid - ALTID – opdaget og bagefter venter det store og
nedværdigende arbejde med at få genoprettet tilliden. Og det bliver altid værre
endnu, hvis man så ikke indrømmer løgnen, men fortsætter med at væve spind af
løgne. Det kan adskillige politikere og virksomheder efterhånden tale med om. Ingen
nævnt, ingen glemt…
At lyve er ligesom at tisse i bukserne. Det giver en stakket
varme, men bagefter venter endnu mere kulde – og ikke mindst stanken. Så gode
rådgivere anbefaler naturligvis ikke løgn som et middel. Og så har jeg slet
ikke taget stilling til det moralsk angribelige i at benytte løgnen som våben.
Hvis en virksomhed holder sig til det grundlæggende – at
producere nogle varer og sælge dem igen med et passende overskud, behandler
medarbejdere og miljø ordentligt – kan det ikke gå helt galt. Men som i alt
andet er der ingen genveje. Hurtige penge findes ikke. Men ved flid og
nøjsomhed går det nok endda. Det kan endda gå rigtig godt…
Jeg har som sagt gennem et langt arbejdsliv hjulpet
virksomheder og institutioner med deres kommunikation. Der ligger en fantastisk
historie derude i virkeligheden – og jeg har hjulpet adskillige med den
historie. Frisører, mekanikere, maskinproducenter, hoteller, grossister,
fiskefabrikker, adskillige kommuner og mange andre. For arbejdspladsernes store
udfordring ligger i, at når de ser dimser og smarte tekniske løsninger på
samlebåndet, så kan det være svært at kommunikere, hvad disse dimser gør for
kunderne og samfundet.
Her kommer kommunikationsrådgiveren ind i billedet. For
virksomheder producerer ikke ting, men noget meget større. Kommuner producerer
ikke skoler og plejehjem, men tryghed, Carlsberg producerer ikke øl, men
fællesskab og sociale oplevelser, Lego producerer ikke byggeklodser, men leg, og
selv gyllespredere har en god historie om at udnytte vore ressourcer på en
ansvarlig måde.
Den historie er jeg gerne med til at fortælle videre – og
derfor irriterer det mig, at min branches rygte og omdømme nu har taget skade
på grund af nogle useriøst arbejdende rådgivere.
Vi skal også passe på ikke at smide barnet ud med
badevandet. Endnu inden vi kender resultatet af politi-undersøgelsen af Falck,
er politikerne allerede i gang med at overveje, om regionerne skal bryde
samarbejdet med Falck. Det er spin af værste skuffe fra især regionspolitikere,
der har set skriften på væggen og ønsker at nationalisere ambulancekørslen, så
de har noget at give sig til, når regionerne om formentlig kort tid bliver
nedlagt. Selv om Falck har svigtet, er der for mig slet ingen tvivl om, at en
privat virksomhed altid kan løse sine opgaver bedre end en politisk ledet
organisation.
For en god ordens skyld lige en deklaration: Jeg arbejder
hverken for Falck eller regionerne og har derfor ikke noget i klemme i sagen.
På kanten, Nordjyske Stiftstidende 15. februar 2019
Ingen kommentarer:
Send en kommentar