søndag den 17. december 2017

Store tårnfalkedag

Flyvende fanger fascinerer

Jeg har ikke videnskabeligt belæg for det, men det forekommer mig, at antallet af tårnfalke er steget voldsomt de seneste år.

I hvert fald møder jeg ganske ofte denne flotte og fascinerende musefanger, når jeg er ude at køre. På en tur til Aalborg bliver det gerne til fire til fem stykker, der som en anden helikopter muser over markerne og vejen i sin jagt på smågnaverne.

Desværre er det for sjældent, at jeg har tid til at fotografere, men på tømmermandsturen lørdag eftermiddag på en flot næsten-solhvervs-decemberdag, fik jeg øje på en tårnfalk i toppen af et træ. Grenene skyggede, så jeg blev siddende, indtil fuglen lettede - og det gav et par gode billeder, der kunne retfærdiggøre den lidt lange tur til Lille Vildmose og pizzabaren i Mou.

Ellers bød turen mest på det sædvanlige: Fiskehejrer, rådyr, en masse musvåger - og så et lidt mere sjældent kig på et ravnepar.

De to ravne var desværre ikke indstillet på at lege, så det blev bare til et foto af gumpen på en flyvende ravn. Men ellers en OK start på nedtrapningen til den forestående højtid, hvor første-prioriteten ikke er foto, men en hårdt tiltrængt gang maling på kontoret...




Ingen kommentarer: