Men nu er morgenturen fra Aalborg en ganske tynd afgang - og Norwegian outsourcede for nogle måneder siden afgangen til det danske selskab DAT, der flyver ruten med et mindre, men betydeligt mere passager-venligt fly - en ATR 72. Det er til at leve med.
Ankomsten til CPH lørdag morgen. |
Cimber Air overtog som bekendt i sin tid det skrantende Sterling - og det endte med et brag, da selskabet krakkede sidste år. Selskabet kæmpede til det sidste - og brød med gamle traditioner og skar ned på servicen. Det skulle de nok ikke have gjort.
Stifteren af Cimber Air, Ingolf Nielsen, havde ellers et mantra, der sagde, at hans passagerer selvfølgelig skulle have en avis, en kop kaffe og en småkage på flyveturen. Selskabet var i det hele taget præget af gamle dyder, og det var en fryd at komme ombord på selskabets fly, hvor kabinen altid var klinisk ren og velduftende i en grad, jeg aldrig har oplevet hos andre selskaber.
Kabinen i ATR 72. Foto: DAT |
En sjov detalje ved ATR er, at fragtrummet er anbragt forrest i kabinen - og man går derfor altid ind i flyet fra bagenden. Og når stewardesserne i startproceduren lukker døren til cockpittet, foregår det altså ved, at de går gennem fragtrummet.
ATR 42/72 er et tomotors turbopropfly beregnet for korte strækninger. Det er produeret af fransk-italienske ATR og 42'eren kom på markedet i 1984. I 1988 kom den noget større udgave, ATR 72 - og det er den model, som DAT nu flyver med på mange af selskabets ruter i blandt andet Norge og altså nu på vegne af Norwegian også i Danmark.
ATR 72 i Alsie EXpress' matsorte farver. |
Arven fra Cimber Air lever videre i Danmark. Flytypen bruges nu også af selskabet Alsie Express, der beflyver ruten mellem Sønderborg og CPH med to ATR 72. DAT bruger flyet på ruter til Rønne, Billund, Esbjerg og Aalborg - blandt andet i samarbejde med Norwegian.
ATR 72 fra DAT lander i CPH. |
I øvrigt skal det nok lige nævnes, at Cimber-navnet lever videre i dansk luftfart. Ledelsen i det gamle Cimber Sterling har overtaget selskabet og flyver i dag kontraktflyvning for SAS med fem CRJ 200 og to ATR 72 i SAS-bemaling.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar