søndag den 18. september 2011

Rødbeder

Så er vi også kommet i gang med rødbedehøsten - og det indebærer blandt andet en heftig duft af eddike i køkkenet.
Modsat de politiske rødbeder er havens rødbeder fra naturens side søde - og derfor skal de syltes i eddike efter kogningen, så de kan blive til den slags kulinarisk tilbehør, der går under fællesbetegnelsen "surt". Dina har kombineret et par opskrifter og lavet en ganske velsmagende sukkerfri lage, men som altid, når eddike koges, giver det altså en ret voldsom duft.
Det lever vi med, for når først rødbederne har trukket et par uger, er de den perfekte følgesvend til stort set alle retter i det danske køkken - ikke mindst højdepunktet i dansk smørrebrødskunst, den klassiske og enkle leverpostejmad. Den kan jeg overleve på - og folk, som står mig nær, vil vide, at jeg har et intenst og inderligt kærlighedsforhold til leverpostej. I øjeblikket er favoritten Stryhns baconpostej, der i følge firmaets oplysninger er prydet af bacon fra bornholmske svin. Jeg er sådan set ret ligeglad med, hvor grisen kommer fra - bare det smager godt!
Rødbeder er forresten en taknemmelig rodfrugt, som er nem at dyrke - og selv om menuen søndag aften står på borsch, russisk rødbedesuppe, tror jeg såmænd nok, at vi kan undvære nogle af vore mange rødbeder, så hvis der er er nogle af bloggens læsere, der har lyst til at hente et par kilo rødbeder, finder vi nok ud af det.

Jesper

Ingen kommentarer: