onsdag den 7. september 2011

Fantastiske Land Cruiser















Man møder den i junglen i Amazonas, i krigszonerne i Afghanistans bjerge, i Afrikas malaria-befængte sumpe eller i de arktiske isørkener. Det er blandt andre FN's og Læger uden grænsers foretrukne bil.
Det er naturligvis Toyota Land Cruiser, vi taler om. Den legendariske firehjulstrækker og en af verdens ægte offroadere fylder i disse dage 60 år.
Historien om Land Cruiseren går tilbage til begyndelsen af 50'erne, hvor Toyota udviklede modellen på baggrund af en ladvogn, man i forvejen havde i produktlinjen. Målet var at skabe et alternativ til den amerikanske Jeep - en GP, Generel Purpose, som skulle kunne komme frem overalt. Operationen lykkedes over al forventning - og overalt i verden møder man nu Land Cruiseren alle steder, hvor liv og helbred kan afhænge af en bil, der starter hver gang og kan komme frem overalt. Flere end fem millioner eksemplarer er der efterhånden produceret.
Jeg har været så heldig at have haft to af slagsen.
I Sisimiut gjorde jeg gaderne usikre med en model HJ60, og i perioden 2001-2007 havde jeg en HJ61 i Nuuk. De svigtede aldrig. I Sisimiut oplevede vi flere gange perioder med mere end 30 graders frost, men den startede altid.
Specielt HJ61'eren var en bil i særklasse. Den var simpelthen fuldstændig overdimensioneret med en 4,2 liters turbodiesel - accelleration som Porche på trods af en totalvægt på to tons og en lastbillyd, som kunne gøre mig helt forskrækket, når jeg kom tilbage fra ferier i Danmark og lige havde vænnet mig til lydløse personbiler. Den var selvfølgelig med håndgas, manuelt firehjulstræk og spærredifferentiale, så de første par år sad jeg faktisk godt og grundigt fast i sneen et par gange - indtil jeg fik lært at bruge spærredifferentialet rigtigt. Da jeg først fik det ind under huden, var jeg faktisk i stand til under de rigtige omstændigheder at få den til at krabbe nærmest sidelæns op af et hul.
Land Cruiser er simpelthen uden sammenligning verdens bedste firehjulstrækker - men desværre også en ganske bekostelig bil med de vanvittigt høje danske bilpriser. På hvide plader begynder priserne i dag på godt 850.000 kroner - så på trods af at jeg bor på landet, kører jeg i dag en ganske almindelig Opel Astra. En billigere firehjulstrækker kan slet ikke komme på tale - for har man først kørt i verdens bedste af slagsen, så er alt andet uinteressant.
Desværre har jeg ikke så mange fotos af bilerne, men HJ61'eren er der da et par stykker af. De to reklamebilleder fra Toyota viser en HJ60 og en af de første model BJ fra 1951.

Ingen kommentarer: