lørdag den 21. januar 2012

Kongen af Aalborg

Kongen af Aalborg er ikke Henning G. Jensen, hvad mange ellers mener. Det er derimod navnet på den officielle danske Melodi Grand Prix-drink.
Det er Aalborghallen, der står for udnævnelsen. Det nordjyske kulturcenter skal være vært for den angiveligt store musikalske begivenhed, og det er planen, at Kongen af Aalborg skal serveres som velkomstdrink til deltagerne.
Jeg tjekkede den lige i fredagsbaren - og jeg kan da afsløre, at den, som navnet antyder, smager umiskendeligt af Kongen af Danmark-bolcher. Da jeg er vild med lakrids, er det sikkert heller ikke nogen hemmelighed, at drinken så ganske absolut faldt i min smag.
Opskriften lyder sådan; to cl Rød Aalborg, to cl pernod, halvanden cl grenadine og tolv cl sprite. Der pyntes med en skive lime på glassets kant. Da vi her i huset efter gammel grønlandsk tradition bruger Faxe Kondi i stedet for Sprite, blev det kondien, som vandt - og selv om det ikke er nævnt i opskiften, blev det altså også til et par isterninger.
Som nævnt smeger drinken af Kongen af Danmark-bolcher - og det er da ganske interessant med en drink, hvor Rød Aalborg indgår. Det ser man ikke så tit. For sjovs skyld prøvede jeg at lave drinken uden Rød Aalborg, men den holder ikke. Så smager det alt for meget "bare" af pernod. Skal man have den rigtige bolche-smag, skal der altså brændevin i.
Med Kongen af Aalborg i glasset er der dækket op til en forhåbentlig festlig Melodi Grand Prix-aften i Aalborg. Selv regner jeg nu ikke med at se det. Programmet sendes jo efter min sengetid.

Ingen kommentarer: