mandag den 22. juni 2026

Uventet hvalsafari

Aftentur langs fjorden

Mandag bød på en lille uventet hvalsafari. Det er min sidste aften i Nuuk i denne omgang, så jeg kørte en tur på kirkegården for at sige farvel, inden jeg hentede aftensmad.

Vejret er blevet fint igen efter søndagens møgvejr, så efter kirkegården besluttede jeg at køre en aftenstur ud til vejens ende ved Starlink-stationen, inden turen gik tilbage til Nuuk.

Her fik jeg øje på en kutter, som jeg lige ville se nærmere på, så jeg satte min 500 mm på kameraet. Mens jeg indstillede kameraet, dukkede der pludselig en pukkelhval op foran kutteren.

Så gik den vilde skattejagt. Lidt efter dukkede der to hvaler op, blåste hørligt og dykkede med halen højt løftet. Flot - det er det syn, man venter på, når man kigger på hvaler.

Hvalerne var på vej mod vest og mundingen af fjorden. De var efterhånden for langt væk til, at det gav mening at fotografere. Så jeg tog det hele som den oplevelse, det nu var. Jeg har trods alt set pukkelhvaler før her ved Nuuk.

Men sjovt var det - og slet ikke med i mine planer. Men over alt i Nuuk er man tæt på naturen. Det er hermed bevist endnu en gang.

Ingen kommentarer: