onsdag den 20. april 2022

Efter påske

Havedagbog


Jeg har haft temmelig meget at lave i påsken - sådan rent arbejdsmæssigt (se blandt andet her), så jeg er en lille smule bagefter i haven.

Ikke at det gør det store, for det er fortsat koldt om natten, men nu er foråret jo begyndt for fulde omdrejninger. Påskeliljerne er kommet til tiden - altså påske - og pynter overalt. Der er nu ikke så mange som tidligere år, så noget siger mig, at der skal investeres i nye løg til efteråret, så vi kan komme op på tidligere tiders keukenhofske blomsterflor.

Men ellers er der andre gule muligheder. Forsytia, vorterod og ikke mindst de gule anemoner, som trives godt på parcellen. Det er jeg stolt af, for det er tegn på god jord.

Jeg har fået klippet hækken ind mod naboen. Søren klippede sin halvdel for fire uger siden. Det forpligter - og nu er jeg også med.

Jeg har i vinterens løb klippet den store taks voldsomt ned, og der er også blevet barberet grene på andre af havens træer, så det blev til et hurtigt bål mandag middag. Så er den potte ude af verden, og jeg kan komme i jorden på det fremskudte dige.

Løgene er sat og dækket ned med net. Der er fortsat nattefrost, og det tåler de ikke så godt. For så går de lettere i stok alt for tidligt - og så bliver udbyttet mindre. Nettet er også godt til at holde solsorterne væk, mens løgene slår rod.

Jeg mangler fortsat at lægge kartofler. Men efter påskens travlhed bliver der nok tid til at få kartoflerne lagt i løbet af ugen. Det er fordelen ved selv at styre arbejdstiden.

Men det bliver først til juli, at vi har egne kartofler. Det er lidt sent, men til gengæld satser jeg på tidlige jordbær. Jeg har i år en kasse med jordbær i drivhuset, så det bliver spændende.Det var egentlig nogle stiklinger, jeg havde til overs sidste år. Men jeg kunne ikke nænne at smide dem ud, så det blev så til et lille jordbær-eksperiment.

Flagstangsprojektet skrider langsomt, men sikkert fremad. Jeg har brugt det meste af sammenlagt to arbejdsdage på at slibe flagstangen. Nu skal den have lidt grunder og så to gange hvid maling - og så er vi klar til at flage igen.

I løbet af ugen skal der også sås til forspiring. Tagetes, studenternelliker og georginer er på planen. De sidstnævnte får jeg sikkert god brug for. For jeg fik ikke georginerne op af jorden sidste år, så det er næppe mange, der har overlevet vinterens frost.

Og så er tulipanerne for resten på vej også...

2 kommentarer:

Ole Abrahamsen sagde ...

Hej Jesper jeg syntes at du er kommet langt, jeg har ikke fået plantet noget endnu, men det gør jeg når jeg er sikker på at frosten ikke kommer igen.
Sidste år plantede jeg for første Spanske Margueritter og det var en kæmpe succes de holdt sig flot hele sommeren uden nævneværdig pleje, godt var en lidt dovn fyr som mig

Jesper Hansen sagde ...

vi havde altid spanske margueritter på altanen i Nukalloq. De er gode til den forholdsvis korte sæson i Grønland. Jeg synes ikke, at de er pæne, når først vi kommer hen på sommeren her i Danmark - men jeg bruger dem sommetider her om foråret i mangel af andet, mens jeg venter på, at der kommer gang i pelargonierne, der er min helt store favorit.
Jeg har i øvrigt været flittig her til morgen og kørt 8 børfulde hestemøg på kartoffelbedet. Jeg er halvejs med at vende jorden, så jeg er ret sikker på, at kartoflerne kommer i jorden i morgen.
Tre af husets sider skal kalkes i år. jeg reparerede pudsskader før påske, og går nu kun og venter på, at kammeraten, der skal hjælpe, får tid - og jeg har da også en plan om at carporten skal males snarest... Jo, det er en sand lykke at være husejer på landet...