fredag den 11. december 2015

Julebacon

Gastronomiens grundstof nummer 1 - og kødets eget krydderi

Så er jeg blevet færdig med julens bacon.

Det er lang tid siden, jeg har haft gang i røgeovnen. Det lune, fugtige efterårsvejr er bestemt ikke optimale betingelser til ikke-industrielle røgeprocesser, men bacon er ikke så temperaturfølsomt som for eksempel fisk, så jeg gik i gang.

Sådan gør jeg: Udbenet og skinnet ribbensteg lægges i en lage bestående af 180 gram salt pr liter vand og tilsat tørret timian, tørrede knuste enebær og allehånde. (Af hygiejniske årsager bruger man altid tørrede krydderier til røgprodukter.( Trækker i tre døgn og udvandes et halvt døgn. Herefter skal det tørres nogle dage. På grund af de høje temperaturer og den høje luftfugtighed, foregik tørringen i køleskabet på værkstedet. Herefter koldrøger jeg i to gange 12 timer.

Torsdag morgen testede jeg baconen til en gang english breakfast - og det er en god årgang. Det er første gang, jeg har krydret med timian - og det har baconen bestemt ikke taget skade af.

Ingen kommentarer: