søndag den 21. december 2008

Vintersolhverv















Søndag kl. 13.04 var det vintersolhverv. Det vil sige, at dagen i dag er årets korteste dag - og det vil sige, at fra nu af går vi igen mod lysere tider.
Mange af mine bekendte synes jo, at det er temmelig eksotisk at bo heroppe, hvor polarnatten mere eller mindre dominerer i vinterhalvåret. Det kan såmænd også være slemt, når det er koldt og blæsende, men værre er det altså heller ikke. Jeg tog kameraet med ud i dag ved middagstid for at fange lidt solhvervsstemning i omegnen, så man selv kan se, hvordan det tager sig ud, når det er allerværst.
Men lige en lille advarsel. Fotos taget under disse omstændigheder har en tendens til blåstik. Derfor er alle billederne behandlet - eller manipuleret om man vil - i PhotoShop. Jeg har forsøgt efter bedste evne at gengive lyset, sådan som jeg opfatter det - men jeg vil ikke udelukke, at andre vil mene, at det enten er lysere eller mørkere. Valget er udelukkende mit eget.
Billedet herover er taget fra Eide og viser udsigten mod Kaldfjord. En ordentlig snebyge er under opsejling til venstre over et sted, som hedder Ersfjord.
Her ser vi så Eide fra Håkøy. Bugten hedder Eidskjosen og det betyder såmænd Eide-bugten. Stedet ligger næsten altid i læ, og skal man have billeder af lys, der spejler sig i blankt vand, går man aldrig forkert her.
Billedet her er taget samme sted, som det øverste. Det er vejen til Ersfjord. Teknisk set er det interessant, at sneen på vejen og fjeldet giver billedet en betydelig bedre belysning end det øverste.
Her er vi på vejen mellem Straumsbukta og Eide ved noget, som hedder Asphaug. Det er et kort stykke vej, hvor der ikke er 60 km hastighedsgrænse, men når man står i vejsiden med kameraet, kan det nok være, at de håndsky norske bilister kan få foden på bremsen alligevel. Her i landet foregår mange af kontrollerne nemlig på enmandsbasis. Den nidkære fartvogter tager simpelthen et billede med en speciel radar, og så får man en hilsen et par uger senere fra ordensmagten. Unægtelig en ubehagelig praksis, som jeg ikke håber vil brede sig til Danmark. Jeg mener, skal man have en bøde, så bør man altså også få den forelagt umiddelbart - og ikke som et brev lang tid efter.
Da jeg kørte hjemefter, kom snevejret endelig - i store mængder endda. Alle fotografer ved, at man ikke kan fotografere med blitz i snevejr, men det glemte jeg lige i skyndingen, da hele Elins familie kom forbi i det samme, som vi kom hjem. Det er jo sidste søndag i advent, og de havde fulgt en gammel tradition med at gå til skovs for at hente juletræet. Det burde vi vel også gøre, nu træerne er lige ved hånden, men mon ikke Dinas og min jul bliver lige så god uden et træ. Jeg mener, at vi plejer jo alligevel ikke at have et juletræ, så hvorfor nu lige det i år? Nå, jeg kan høre, at det lige kræver lidt mere diskussion, inden det emne er uddebatteret!

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: